Nye fliser/klinker oven på gamle fliser.

Er der nogen af brugerne her der har erfaring med opsætning af nye fliser oven på gamle fliser og ligeledes nye gulvklinker oven på gamle gulvfliser/gulvklinker, holder det i længden? jeg er opmærksom på at de gamle fliser selvfølig skal sidde fast på underlaget.

stencar

Thomas
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har prøvet det både på gulv og væg i et badeværelse. Her 5 år efter hænger alle væg fliserne stadig på deres pladser, hvorimod gulvfliserne er knækkede og løse flere steder. Jeg har dog en lumsk mistanke om at det skyldes min anvendelse af flydespartel der blev hældt ud på et gulv med varme i, hvilket medførte at hærdningen gik lige lovlig stærkt.

Jeg tror det er en god ide at rende fliserne/klinkerne over med en vinkelsliber, for at ridse dem, samt anvende en fleksibel fliseklæber.

Og skulle jeg lave det om idag, røg alle fliserne af.

mvh
/jan
Hej,
har haft gode erfaringer med gulvfliser oven på gamle fliser. Brugte en stærk cement (multiklæb) og vigtigst: sørgede for at cementlaget var helt plant. Dvs. mejslede de gamle fliser væk, hvis de ikke lå plant og lagde så meget cement, at de nye fliser var understøttede over det hele. Ellers knækker de.

[EMAIL="[email protected]"][/EMAIL]
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jeg har også med held lagt nye gulvfliser oven på gamle. Jeg fulgte anvisningen fra producenten af fliseklæberen, og det gik rimelig smertefrit. Under de nye fliser lagde jeg i øvrigt DEVI gulvvarme - spar ikke pengene, hvis det er toilet/bad. Det er overkommeligt arbejde/pris, og giver stor komfort.

Fliser m.v. fungerer fint på 2. år. Fliserne er kvadratiske, og jeg glæder mig dagligt over, at de ligger diagonalt.

Hvis jeg skulle gøre noget om igen, ville jeg dog have lagt fliserne løst oven på det gamle gulv først og skåret det nødvendige til i ét hug, så hver arbejdsproces blev afsluttet. Jeg gjorde i stedet et stykke gulv færdigt af gangen, og det blev lidt noget rod.
har prøvet det utallige gange i mit arbejde som murer! er det en glat flise, bør den slibes/ ridses for god vedhæftning. Ellers skal alt fedt og snavs fjernes med grundrens (har gode erfaringer med alfix). Derefter svummes hele fladen i en fleksibel fliseklæber, for et jævnt underlag.
Når dette er tørt, lægges klinkerne på helt normalt vis.
Ps. Ideen med flydespartel er meget god, men dur ikke hvis der ønskes fald på gulvet!
Iøvrigt vil jeg fraråde dig at skære alle klinkerne inden du begynder. Det kan være svært at lægge dem præsist samme sted, og flugten kan "skride". Planlæg arbejtet, og tag dig god tid det betaler sig!
Mvh. Allan
Hej
jeg siger tak for svarene, ud fra dem at dømme må det vist betragtes som en farbar vej gå, når blot forarbejdet er i orden men det er selvfølig gældende for det meste håndværksarbejde, det sparer ialtfald een for et besværligt arbejde med at hugge de gamle fliser op.

mvh.Carsten

Thomas
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Det har jeg. Det er meget nemt, man renser godt i bund, afretter de gamle fliser med et tyndt lag fliseklæber, lader tørre helt og lægger de nye ovenpå.

Men for guds skyld, både til dig og andre, hvis I køber fliser i Mosaikhjørnet eller andre steder hvor de anbefaler fliseklæb og fuge fra et firma der hedder MIRA, så hold fingrene væk. Det er det argeste lort at arbejde med. Det klæber ikke og fugen kan ikke trænge ned mellem fliserne. Og værst af alt, det er hverken farve- eller vandfast. Så skal det fedt hjælpe, at man har brugt det i sit badeværelse når man 2 uger senere stadig vasker fugen væk hver gang man vasker gulv og fugen smitter af på alt andet. Næ, brug LIP så ved man hvad man får, deres sortiment er måske ikke så spændende men det dur.

Bruger du blå Lip fliseklæb skal dine fliser nok blive hængende.
Mvh
GIOS

støtter lige op på Gios....har KUN haft problemer med miras klæb...desværre

Murermester Michael Flyger Jørgensen

23804516

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også