Brændekløver, god ide eller flop

Har nogle træer vi skal have fældet, og i den forbindelse kan vi jo ligeså godt bruge træet til vores brændeovn. (Er ikke planen jeg udover det, skal lave brænde selv da jeg har en ret god aftale et sted hvor jeg køber færdigt brænde) men så mangler jeg jo en brændekløver, tænkte egentlig enten at lede på brugt markedet efter en mindre el model, til noget interessant skulle dukke op. Eller også så bare anskaffe mig en kløveøkse.
Men har en lille ide som har kørt lidt i mit hoved et stykke tid nu. Jeg har en nedbrydningshammer, en dewalt sds Max der slår med 19 joule og stadig er let nok til at den er nem at bære. Fik den lidt skøre ide at hvis jeg tog en kløvekile, og fik svejs på en af mejslerne til hammeren (har en der alligevel er slidt helt op i spidsen.) om jeg så kan kløve med det setup? I mit hoved forestiller jeg mig jo bare at jeg stiller de savede stykker (ca. 30 cm lange) på en lille række og så ellers får dem kløvet på stribe. Godt klar over jeg ikke får opfundet en vidunder maskine der kan kløve alt på den halve tid, men det vil være billigere end både en kløveøkse eller en el kløver, da jeg har delene.
Hvad siger i? Er det en dum ide jeg er kommet på? Vil det kunne lade sig gøre eller skal jeg skyde det ud af hovedet igen?
Har nogle træer vi skal have fældet, og i den... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Frank Chr. skrev den 25-01-2022 10:33:13

De der hobbykløvemaskiner er i hvert fald en langsom proces - man bliver aldrig færdig. Hvis det kun er til en "engangsforestilling" ville jeg vælge en prisbillig flækhammer/kløveøkse til 200 kr. i Silvan/jem og fix. 

 Nu spurgte jeg egentlig også til om den specifikke ordning med sds Max ville kunne noget da det ville koste mig gratis. Det er trods alt lidt mindre end 200,- 😀

Ja, du fik jo ikke noget direkte svar på dit spørgsmål. Nok fordi ingen har prøvet dit utraditionelle forslag    

Da det jo næsten koster gratis ville jeg da prøve løsningen og se om det opfylder forventningerne.

Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
karl smart skrev den 25-01-2022 11:23:24

Er det rønnebærerne der er sure , det bedste jeg nogensnde har gjort angående træ der skulle kløves er at gå fra kløveøkse/flækkiler  og en stor mukkert til en brændekløver som flækker selv 40-50 cm lange og 30-40 i diameter træ nyfældet eller tørt på ca 10 sekunder , vi bruger da ikke en håndsav når vi fælder store træer, men en kædesav , en god sammenligning .

 Med de her 3-4 ton (1500W) hobbybrændekløver tager det da en krig - først min. 10 sek. den ene vej og så 10 sek. den anden (retur) vej. I al fald ikke noget jeg kunne tillade mig at spilde min fritid på da jeg årligt oparbejdet 32 rm skovtræ til fasbrændselsfyret.   

Fjernet af moderator
(Årsag: Reklame )
Denne bruger er blokeret pga. overtrædelse af ordensreglerne.
Så folkens.
Nu kan i godt læne jer tilbage og glædes over denne opdate.
Jeg tænkte det simpelthen ikke kunne passe der ikke var nogen der havde fået den ide. Men ville ikke gøre noget særligt for at afprøve min lidt impulsive teori, så for ikke at skulle igang med svejseværk og få svejst en kile på en af mine beton spidser til sds Max, valgte jeg blot at gøre forsøget med den brede spatel til beton hammeren (den er ikke vildt bred, kun ca. 5 cm men den bredeste jeg har) fandt lige et stykke jeg kunne afprøve den på, det blev et tørst stykke på ca. 30 cm længde og 35 i diameter.
Den kløvede den på ca. 3 sek. gik faktisk nærmest bare igennem hvorefter den flækkede. Prøvede en 3-4 gange mere med samme resultat, den gik voldsomt hurtigt igennem og stykket flækkede. Men så gik det lidt galt. Det begyndte og ryge ret voldsomt op fra træet når jeg ville kløve det, spidsen var blevet enormt varm. Så opgav min videre færd. Konklusionen er dog det nok ikke er nogen helt dum ide hvis man har en rigtig kile, der også er spids, denne var ret rundt i enden da den efterhånden har slået en del beton ned. Og så evt en spids der er lidt bredere og tykkere end denne.
Men inden jeg fik gjort særlig meget mere, så snublede jeg i mere eller mindre bogstaveligste forstand over en Fiskars X27 kløve økse. Og den har jeg lige kløvet lidt med. Må indrømme det er ved at være en del år siden jeg sidst har kløvet brænde, så enten er der sket en masse på udviklingen af en kløveøkse, eller også husker jeg en del forkert, det gik ihvertfald en del nemmere end jeg huskede og fik kløvet en trillebør fuld på ca. 12 min. (Var kun lige for at afprøve den.)
Så det bliver min løsning for nu, og så glæder jeg mig til at en af jer skarpe hoveder udvikler den rigtige indsats til min sds Max. 😀
Annonce
Hvad med en kegleflækker, den er da nem og konstruere   https://www.youtube.com/watch?v=02texEs-Aw4
..eller sådan en hjemmelavet flækøkse her   den er da lidt sej. https://www.facebook.com/watch/?ref=saved&v=761502194807761
Frank Chr. skrev den 26-01-2022 17:52:21

Hvad med en kegleflækker, den er da nem og konstruere   https://www.youtube.com/watch?v=02texEs-Aw4

Det er jo i princippet sådan en jeg har bestilt. Se https://svendsensbutik.com/products/innovativ-braendeklover


Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
JohnLarsen skrev den 31-01-2022 00:17:58

Det er jo i princippet sådan en jeg har bestilt. Se https://svendsensbutik.com/products/innovativ-braendeklover

 Du må jo lige komme med en anmeldelse når du har prøvet det. 😀

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis