Brændekløver, god ide eller flop

Har nogle træer vi skal have fældet, og i den forbindelse kan vi jo ligeså godt bruge træet til vores brændeovn. (Er ikke planen jeg udover det, skal lave brænde selv da jeg har en ret god aftale et sted hvor jeg køber færdigt brænde) men så mangler jeg jo en brændekløver, tænkte egentlig enten at lede på brugt markedet efter en mindre el model, til noget interessant skulle dukke op. Eller også så bare anskaffe mig en kløveøkse.
Men har en lille ide som har kørt lidt i mit hoved et stykke tid nu. Jeg har en nedbrydningshammer, en dewalt sds Max der slår med 19 joule og stadig er let nok til at den er nem at bære. Fik den lidt skøre ide at hvis jeg tog en kløvekile, og fik svejs på en af mejslerne til hammeren (har en der alligevel er slidt helt op i spidsen.) om jeg så kan kløve med det setup? I mit hoved forestiller jeg mig jo bare at jeg stiller de savede stykker (ca. 30 cm lange) på en lille række og så ellers får dem kløvet på stribe. Godt klar over jeg ikke får opfundet en vidunder maskine der kan kløve alt på den halve tid, men det vil være billigere end både en kløveøkse eller en el kløver, da jeg har delene.
Hvad siger i? Er det en dum ide jeg er kommet på? Vil det kunne lade sig gøre eller skal jeg skyde det ud af hovedet igen?
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis træet er nemt at kløve, tror jeg det er nemmest med en ganske almindelig kløveøkse,og  en god huggeblok, du kan samle et bundt med en cykkelslange så er der styr på brændestykkerne, så er du fri for at samle dem op på jorden.

Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 23-01-2022 21:22:07

Hvis træet er nemt at kløve, tror jeg det er nemmest med en ganske almindelig kløveøkse,og  en god huggeblok, du kan samle et bundt med en cykkelslange så er der styr på brændestykkerne, så er du fri for at samle dem op på jorden.

 Jeg forventer heller ikke det er for nemhedens skyld. Men prisen. Kan ikke få en Ok kløveøkse til den pris jeg kan lave det andet setup her til. Så derfor spørger jeg egentlig bare om det kan lade sig gøre eller om det er noget lort. 

Jeg købte en kløver i silvan for mere end 10 år siden til ca 1200 kr  og det har været noget af det bedste værktøj jeg har købt , den flækker 30 cm lange  30-40 cm tykke brænde stykker uden problemer , 


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Nej den jeg har er en Toolmate 1500 W brændekløver , 

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Annonce
Jeg bruger 10-15 kubikmeter brænde om året i vores masseovn.
Køber færdigkløvet godt et år gl. blandet løvtræ.
Nogen af stykkerne skal kløves yderligere.
Det gør jeg med kløveøkse.
Men har i dag set, og bestilt, en “ting” til min boremaskine: https://svendsensbutik.com/products/innovativ-braendeklover

Ved derfor endnu ikke om den klarer opgaven bedre end øksen.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Til ny fældet træ er en tung kløveøkse langt det hurtigste. Er træet først tørt er det en anden sag. Da din situation lyder som en engangsforestilling ville jeg vælge en kløveøkse.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
De der hobbykløvemaskiner er i hvert fald en langsom proces - man bliver aldrig færdig. Hvis det kun er til en "engangsforestilling" ville jeg vælge en prisbillig flækhammer/kløveøkse til 200 kr. i Silvan/jem og fix. 
Er det rønnebærerne der er sure , det bedste jeg nogensnde har gjort angående træ der skulle kløves er at gå fra kløveøkse/flækkiler  og en stor mukkert til en brændekløver som flækker selv 40-50 cm lange og 30-40 i diameter træ nyfældet eller tørt på ca 10 sekunder , vi bruger da ikke en håndsav når vi fælder store træer, men en kædesav , en god sammenligning .

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
JohnLarsen skrev den 24-01-2022 22:47:49

Jeg bruger 10-15 kubikmeter brænde om året i vores masseovn.
Køber færdigkløvet godt et år gl. blandet løvtræ.
Nogen af stykkerne skal kløves yderligere.
Det gør jeg med kløveøkse.
Men har i dag set, og bestilt, en “ting” til min boremaskine: https://svendsensbutik.com/products/innovativ-braendeklover

Ved derfor endnu ikke om den klarer opgaven bedre end øksen.

 Har set nogle videoer med en lignende anordning. Det så godt nok ud til at tage frygtelig meget længere tid. Men du må da gerne komme med din anmeldelse når du kommer dertil. 

Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis