Adgang til vandlås under kar?

Hej LDS

Har lige et par spørgsmål om indmuring af badekar. Som skal laves som på billedet her med brus ved siden af.

Er det et must at lave en lem ind til vandlås, som sidder under karret? Får jo en masse vand på fronten, så ville gerne undgå risiko for indtrængning af vand.. Min VVS’er har talt om, at han vil lime rørføring sammen, og at så bliver det ikke nødvendigt at kunne komme til det. Tanken med lim må være, at den kan spules igennem, uden risiko for, at det går fra hinanden?
Vandlåsen er sådan en her, regner jeg med:
https://www.privatgrossisten.dk/shop/duravit-starck-af--30507p.html?gclid=EAIaIQobChMIhevR0MnI9QIVBMHVCh2kRgmHEAQYBiABEgJ7Y_D_BwE
I øvrigt er det min plan at lave et såkaldt melderør/-hul, så evt. ophobet vand under kar løber ud på gulvet og mod bruserens afløb. 
Mvh Kenneth
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg mener ikke der er krav om adgang til denne vandlås. Den kan renses oppe fra med vandslange hvis proppen kan tages af. Men hvis du lader vandet fra badekar løbe hen til bruseafløb OVER dennes vandlås så undgår du vandlås under badekar. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Erik

Mange tak for svar. Lyder godt, hvis der kunne løses sådan - må lige undersøge om proppen kan tages af.

Hvad angår afløbet, så var det også min plan oprindeligt. Men det ville vvs’eren ikke, da jeg så får al vandet ud på gulvet, hvis afløbet stopper. Har er tilsvarende unidrain på vores andet badeværelse, og det stopper desværre ret tit.. Så nu er det ført helt uden om afløbet.

Vh Kenneth
god pointe hvis det er unidrain


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg ville også gerne selv undvære inspektionslem ved mit indmuringsbadekar, og jeg kunne på ingen måde finde dokumentation for at denne løsning er lovlig.
Hmm, må vel næsten også være den anden vej rundt? Altså at løsningen vel er lovlig, for så vidt der ikke er et krav, som den ikke opfylder? 

Altså fx et krav om at kunne tilse installationen. Men afløbsrør og vandlåse må jo fx også være støbt ned.. det væsentlige er vel mulighed for at rense?

Karret vil i øvrigt kunne fjernes ved at skære fugen op, hvis noget bliver utæt en dag..

Men igen, kan være der er hensyn jeg overser? :-)

Vh. Kenneth
Annonce
Ja, du har måske ret og alle de fagpersoner jeg spurgte gav mig forskellige svar.
For mit vedkommende blev løsningen en lem da den alligevel var skjult af vaskeskabet, men det er jo ikke tilfældet for dig. Jeg ville nok også droppe lemmen i dit tilfælde. Min VVSer sagde iøvrigt at han intet kan lave igennem en lem på 20x20 alligevel.
På mit badekar er det løst sådan, at et par fliser i nærheden af afløbet er monteret med silkone i stedet for fliseklæber og der er et hul ind til afløbet bagved..
Hvis det bliver gjort ordentligt er det usynligt, men fliserne kan pilles af og monteres igen uden problemer.

Tak for input!

Hmm, kan se at producenten også foreskriver en lem på min. 20x20 i vejledningen. Så måske en god ide, hvis det kan laves både tæt og usynligt.
Når du skriver silikone i stedet for fliseklæb - mener du så ikke silikone i stedet for hård fuge?

Ift. hvad der kan laves gennem en lem: ser det også mest som en foranstaltning, så vandlåsen kan tages ud og renses, hvis alt andet fejler. Måske man også vil kunne skifte en pakning..

Vh Kenneth
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis