Nedgravning af 5*2,5 mm2 kabelhj

Jeg står for at vil have lavet nogle udendørs stikkontakter, og jeg skal derfor have gravet kabel i jorden. 
Da trækket bliver over 70 m, har elektrikeren sagt, at jeg skal bruge 5*2,5 kabel. Jeg ønsker dog at være ekstra forsigtig med kablet, så jeg tænker, jeg vil ligge det i et vandrør i jorden 
Hvilken størrelse vandrør skal jeg bruge? 
Vil PEX rør i størrelsen Ø20  * 2,5 mm være store nok?
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det vil ikke være bedre at trække det i vandrør. Hvis du graver 35 cm ned kan du beskytte med kabel plader kombineret med markerings bånd 10 cm over kabel, graves det 70 cm ned er det ok. med markerings bånd 10-15 cm over kablet 
Du kan ikke trække 70 m 5x2,5 i dette pexrør. Den er 20 mm yderst med 2,5 mm gods. Det vil sige 15 mm lysning i røret. 5 x 2,5 mm" kan være 11-13 mm 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Så hvis jeg graver det mellem 35 og 70 cm ned, skal jeg blot lægge en dækplade samt markeringsbånd på 10-15 cm over kablet? 
Problemet er mere, at noget af kablet skal trækkes over gårdspladsen så for at undgå al for mange vibrationer i kablet, tænkte jeg at ligge det i rør
Laz skrev den 24-01-2022 07:38:45

Så hvis jeg graver det mellem 35 og 70 cm ned, skal jeg blot lægge en dækplade samt markeringsbånd på 10-15 cm over kablet? 
Problemet er mere, at noget af kablet skal trækkes over gårdspladsen så for at undgå al for mange vibrationer i kablet, tænkte jeg at ligge det i rør

 Vibrationer ? Fra køretøjer i gårdspladsen eller hvordan mener du?


Mvh. Christian M
 

Ja, præcis. For der hvor det kommer til at krydse gårdspladsen, er ved indkørslen til gårdspladsen
Laz skrev den 24-01-2022 07:44:50

Ja, præcis. For der hvor det kommer til at krydse gårdspladsen, er ved indkørslen til gårdspladsen

 Det er fuldstændig ligegyldigt. For det første er det begrænset hvor meget vibration der er nede i jorden. For det andet har det ingen betydning for et kabel. 


Mvh. Christian M
 

Annonce
Laz skrev den 24-01-2022 07:44:50

Ja, præcis. For der hvor det kommer til at krydse gårdspladsen, er ved indkørslen til gårdspladsen

 Det er set før at kablet kan tage skade hvis det bliver lagt i meget stenet jord, der er dog stadigvæk en stor chance for at det ikke tager skade. Alternativt kan du grave henover gårdspladsen og så lægge noget fint sand/grus i som kablet kan ligge i og så dække det igen med fint sand/grus - Kræver en del grus alt efter hvor langt det er men det burde være til at overkomme.
 
 Hvorfor 5g2,5 ? Ville jeg kun trække hvis du virkelig skal køre meget på de stikkontakter og evt. flere steder ad gangen, ellers ville noget 3g2,5 være ganske fint !

God fornøjelse med projektet :)

Hvis den jord, du dækker kablet med, er fri for sten ligger kablet ubeskadiget i en menneskealder.

fase
Da jeg var i lære ( for en menneskealder siden) var mester meget opsat på at kabler skulle ligge uden sten omkring. Jeg har dog aldrig konstateret en kabelfejl på grund af sten " gnavning" Men vi lagde ofte kabler ned i 2-3 cm ren sand og igen 2-3 cm ren sand over. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis