Godt indeklima i kælder, hvilken løsning?

Hej.

Vi har en kælder som vi gerne vil renoverer og gøre rigtig lækker og bl.a lave gæsteværlse, nyt bad og bryggers. Generelt er kælderen fin og tør, og 99 % af årets dage er der ingen problemer med fugt/lugt, heller ikke når vi vasker og tørre tøj. Men hver sommer når der er varme og fugtige dage, lugter kælderen grimt. Jeg kan læse mig til at det er fordi der kommer varm fugtig luft ind, som rammer de kolde kældervægge og derefter bliver til kondens/fugt. 
Hvordan kommer vi det til livs? Findes der noget ventilation som trækker fugten ud af den luft den trækker ind? eller findes der andre løsningen som virker? 

Mvh
Nis Jensen
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tror du skal angribe problemet indefra. 

- Luk for ventilationen om sommeren. 
- Lad være med at tørre tøj i kælderen. 
- Få en tørretumbler med aftræk
- Få en affugter
- Lav dræn og isolering udenpå soklen. 

Mvh Troels
Den hurtige løsning er, som TRRA skriver, en affugter. Det har vi i kælderen og det virker upåklageligt - også når vi tørrer tøj mv.

Den ultimative løsning er naturligvis et centralt varmegenvindings-anlæg, der netop kan trække fugten ud af luften. Men jeg gætter på, at det ikke er lige så effektivt om sommeren, når indetemperaturen og udetemperaturen er tæt på hinanden. Det kræver vel en temperaturforskel, at trække fugt ud.

Derudover er det dyrt og ofte svært at trække rør i en kælder. Så mit bud ville være en affugter.

Mvh. AllanE
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis