Sprunget el pære/røg

Jeg har gjort noget virkelig dumt. Er kommet til at sætte en el pære på 150 w i en lampe beregnet til 100 w. Pæren sprang og blev nærmest skåret af ved fatningen og der kom røg op af lampen. Glødetråde sad stadig fast i El pærens fatning i lampen. Nu tør jeg så ikke sætte en ny pære i 🤔

Er det pæren der er sprunget der har givet røg eller kan der være fatningen på lampen?

Hvis jeg sætter en ny pære i, vil den så også springe? Jeg tør ikke pt sætte en ny pære i da jeg er bange for at starte en brand eller få glasskår over alt. Ved godt at det måske er dumme spørgsmål, men kender ikke rigtigt nogen der ved noget om El 🤔 Pt har jeg fatning hængende, men har slukket på kontakten, det burde være sikkert nok? 

Hvis der nu skulle ske at jeg satte en pære i og der opstår ild, hvordan slukkes det så? På Google står der et sted at man ikke må slukke elektriske apparater med vand og andre steder at man skal slukke kontakten og så bruge vand? 
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu skriver du ikke noget om hvor lang tid der var tændt for din 150 W pære.
Det er varmeudviklingen fra pæren der normalt sætter begrænsning for pærestørrelse, så med 150 W er der væsentlig større varmeudvikling end lampen er beregnet til.
Hvis det er en fast tilsluttet lampe, skal du være varsom med at skrue pæren ud, når glasset er væk. Brug en isoleret tang, så du er sikker på ikke at få stød. Når ”pæren” er fjernet, så sæt bare en ny pære i, og se om det ikke skulle virke.
Er lampen tilsluttet en stikkontakt, så fjern stikket fra kontakten. Så er der ingen mulighed for stød.

Søren O
Hej Søren det er en loft lampe hvor fatning er i en stofledning tilsluttet loftet. Kontakten sidder på væggen. Lampen har været tændt in/off i ca 3 uger. I dag var den kun tændt meget kort inden der skete. Jeg vidste ikke det med glødetrådene, men de sad fast i pærens fatning så jeg skruede den ud uden at røre trådene. Så nu er alt fra pæren fjernet.

Det er en lampe med mange skærme, så heldigvis faldt pæren ned i bunden af lampen. Var så enorm svær at få ud da der ikke var meget plads på siderne. 

Lampen er lidt bøvlet så ville helst prøve bare at sætte en pære i, men er super nervøs for om den kan springe således at jeg kan få den i hovedet/øjnene eller over hele rummet. Lyder nok dumt men er super nervøs for sådan små ækle glasskår. Tænker hvis det nu er fatningen på lampen den er gal med? Umiddelbart kan jeg ikke finde noget på fatningen der ser brændt ud

Hvor tror du at røgen er kommet fra? 

Hvorfor bruger du glødelamper , en 150 W glødelampe giver jo ligeså meget vatme som en lille el radiator , skift til led lamper , du skal nok have skiftet fatningen. med mindre det er en porcelænsfatning .

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Skift den til en LED pære på omkring 15w, så får du ikke problemer med varmen, som du har oplevet.

Elektronikteknikeren
Det er meget sandsynlig at ledningen er smeltet og kort sluttet inde i fatningen. Den har virket i 3 uger med den meget for store pære. 
Så fatning skal skilles ad og ledning repareres. 
Du skal ikke være bange for ild i den forbindelse, så farlig er det ikke. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Hej Erik

Tak og bare for en sikkerheds skyld at jeg har forstået dig korrekt, då kan jeg sagtens sætte en almindelig styrke pære i for at se om den virker? Mvh Kathinka 
Ja man må altid sætte en svagere pære i, og du bør sætte en LED i istedet på 10-15w som giver den samme lysmængde.

Særligt aktuelt i disse tider med højere elpriser

Elektronikteknikeren
Prøv at tænde kontakten til din lampe  UDEN  at sætte ny pære i -  hvis sikring slår fra/springer skal ledningen repareres 

Hvis der ikke sker noget der så sluk igen og monter en ny pære og prøv så et tænde for lampen og se om det virker

"AUTOELEKTRIKEREN"
Når jeg tænder på kontakt uden pære så sker der ikke noget, så jeg prøver med pære i morgen 😊 tak
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis