Kvalitet (eller manglen på samme) af hulsave?

Jeg ved ikke, om jeg er uheldig, men jeg har prøvet lidt forskellige hulsave (Viking fra Harald og Craftomat fra Bauhaus), og fælles for dem alle er, at de er en smule skæve, så hullerne bliver for store ift. den diameter hulsaven burde lave. Eks. skærer en hulsav på 25mm huller på 27-28mm, og hullet bliver ikke særligt pænt. Er det hvad man kan forvente, eller burde hulsave være helt lige?

Hellere leje end at bo på gaden.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har flere Viking save og har godt nok ikke oplevet at de laver så store huller som du beskriver.
En hulsav laver altid et lidt større hul end hvis du måler på selve boret, men 2-3 mm for meget lyder vildt.

Hvad borer du med? en håndholdt boremaskine eller søjleboremaskine ?
Hvis det er håndholdt kan det måske skyldes at du ikke er helt lodret, og dermed "fræser" hullet lidt ovalt.

Hvad borer du i ?  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Jeg har et billig sær fra Jem & Fix, de laver heller ikke hullerne større end 1/2-1mm. Bruger dem i en søjleboremaskine og borer i træ, krydsfiner og spånplade.
Jeg har hulsave af mærkerne, Sandvik og  starett, som skulle være god kvalitet, samt Viking fra HN, synes ikke der er den store forskel at mærke, har brugt alle fabrikater i rustfrit stål uden problemer.
Det er sjældent at hullet bliver mere en 1 mm større, hvis jeg bruger dem i min søjleboremaskine er de lidt mere nøjagtige, en med en håndboremaskine.

Vi prøver igen, i morgen --
Jeg takker for svarene! Jeg bruger en håndboremaskine, men problemet er næppe at jeg borer skævt. Hvis jeg holder boremaskinen med hulsav ud i luften, og lader den dreje langsomt rundt, kan jeg ser at tænderne slår 1-2mm fra side til side. Hvis jeg giver "fuld gas", så vibrerer boremaskinen pga hulsavens skævhed.

@je_ns: Har du haft fingrene i en af de små Viking hulsave, feks. 25mm, fra HN? Jeg har haft en, og det var et stykke fladt jern med savtakker, der var bukket rundt og svejst sammen, så der var en samling. Ved samlingen var den ene tand halv, og tænderne var ikke korrekt "bøjet" fra side til side hele vejen rundt, hvilket virkede forkert.

Siden prøvede jeg noget "craftomat" i stedet for, for alt andet "craftomat" jeg har (platbor, rundsavsklinger mv.), virker rigtigt godt. Men det sortiment med hulsave, jeg endte med at købe, lever ikke helt op til standarden pga. den omtalte skævhed og måden man skifter kop på.

Jeg har skåret huller i MDF plade, hullerne måler ca. 27,5mm målt med skydelære.

Hellere leje end at bo på gaden.
Kopbor ikke lavet til helt nøjagtige huller i snedkerarbejde. Hvis du skal have flotte og nøjagtige huller i stor størrelse er det bedste et forstnerbor.
Annonce
Lyder mærkeligt at alle er skæve. Jeg har brugt mange forskellige kopbor af billigste slags (kun i træ, gips og lign) og aldrig oplevet det problem.
Er du sikker på, at der ikke er en skævhed i din boremaskine. Prøv dem evt. i en anden og se om de stadig slingrer.

Kurt B. Andersen
Ja jeg har også brugt viking hulsave på ø 25 mm, har ikke haft problemer.
Mig bekendt findes Viking kun med forholdsvis grove tænder, så skal du skære i metal med tynde kanter, skal det være en fintandet hulsav. Da en grovtandet nemt kan knække en tand.

Er du sikker på det ikke er din holder til hulsavene der er skæv ?

Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis