Søvnløse nætter

Hej . 
Håber i kan give mig hjælp på vej. Er groet fast.

jeg er selv VVS montør men interessere mig meget for el. 

Vi har renoveret et hus fra 78 hvor jeg har sat 12 udendørs lamper som lyser op og ned på selve huset. 
Jeg har samme lamper 6 STK på værkstedet.
Jeg har 6 spot lys i troldtekt loftet i carporten. 
4 nedgravningsspot langs kanten på indkørslen sammen 8 STK langs kanten på vores terrasse. 
4 høje bed lamper ved bålstedet. 

Alle lamper på huset har hver sin ledning samlet i en dåse på loftet som går videre til eltavlen. 
Der er trukket en 5 x 2,5 over til værkstedet hvor af den ene leder bruges til 230 volt i værkstedet den anden leder bruges til en terrasse varmer hver har sin afbryder i tavlen og tredje leder bruges til resten af udendørs lyset som er serie forbundet i en boks inde i værkstedet som går videre til el tavlen. Udendørs lyset har sin egen automatsikring + hpfi (kombi fra Schneider) 
Jeg har et Schneider digital ur til at tænde ved solnedgang og sluk ved sol opgang. 

Alle udendørs lys samt nedgravningsspot og bedlamper er forsynet med 3x1,5 og er tilsluttet den korrekte fase samt nul. Jord ligger løs.

Der er 54 udendørs gu10 pære i alt samt 4 x E27 på alle 2,6 watt LED. 

De 18 lamper på huset og værkstedet blev lavet for 2 år siden og nedgravningsspot samt bedlamper blev lavet sidste forår.

Der har kørt upåklageligt indtil for en uge siden hvor kombirelæet (Schneider) slår fra midt om natten. Jeg slog det til igen og efter 1 time og 20 min slog det igen fra. 
Jeg slog lyset fra på uret og slog relæet til igen da fryseren skal have strøm i værkstedet . Her ngen fejl.
Næste dag fejlsøger jeg stykke for stykke samt skiller alle nedgravningsspot og tjekker for vand/fugt men intet. Bedlamperne dugger lidt på indersiden men det burde de kunne holde til. Jeg tjekkede alle samlingsdåser for vand og fugt men intet var galt. 

Det skal siges at der er lys i alle pærer og kombirelæet slår ikke fra med det samme. Første gang var det som sagt 1 time og 20 min og anden gang 25 min og tredje gang ca 4 timer ( jeg troede sku jeg havde løst det men nej) 

Jeg har nu koblet alle nedgravningsspot samt bedlamper fra som er serie forbundet til boksen(5x2,5 fra eltavlen)  på værkstedet og det virker som det skal kun med de 18 lamper på huset og værkstedet. 

Livets store spørgsmål som giver søvnløse nætter er: 
Hvad tror i der kan være galt med resten? 
På forhånd tak 🙂

  1. Martin 



10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kan du ikke lave en  opgørelse over hvor mange Watt der et tilsluttet hver fase på hver sikring. Dine lamper er ikke serieforbundne, men er parallelforbundne. Din sidste beskrivelse tyder på afledning til jord, som for relæet til at koble ud. Men da jordledningen ikke er forbundet kan du ikke måle jordstrømmen.

fase
Terrasse varmeren er på 2500 watt og har en 13A og 230 volt  har også en 13A med 2 skabsfrysere samt 6 lamper i værkstedet og udendørs lyset en 13A 
58 pærer med en samlet ledwatt på 162.
Den ene dåse i bedet er dækket halvt med barkflis
Jeg kan se i el tavlen at jord er tilsluttet alle 3 STK 13A. 
Falder dit kombirelæ ud pga. overstrøm (Sikring) eller fejlstrøm (HPFI)? 

Tror du skal tegne det, både for din egen skyld og for vores... :-) 

Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

Den kan slå fra både på grund af overbelastning og fejl strøm. Selv om jordledning ikke kan forbindes kan der godt ske afledning til jord, og derved slå kombirelæ fra. 
Du er allerede godt i gang med den rigtige form for fejlfinding. Det mest sandsynlige har du koblet fra, de virker nu og dermed lokaliseret fejlen til at være på resten. 
En elektriker ville måle på resten med en megger. Det er et ret dyrt måleapparat som udsender en meget meget svag strøm men med en højere spænding end der normalt er. Derved kan man måle om der er overgang på det system.  
Når man har målt overgang adskilles det igen med ca. halvdelen skilt fra ( f.eks. 12 nedgravnings spot adskilt fra 4  bedlamper ). Der måles igen på den måde har man måske 4 bed lamper der viser fejl næste måling 2 bedlamper og så er man ved målet. Eller fejlen var ved 12 spot så 6 stk bagefter 3 stk og så nærmer man sig fejlen. 
På samme måde kan du gå frem altså tage det fra i grupper og se om kombirelæ slår fra. 
Men med så mange nedgravnings spot, dåser under flis samt bedlamper er det en kilde til årlig irritation hen over vinteren eller i regnfulde perioder. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
jthyge skrev den 23-01-2022 10:57:51

Falder dit kombirelæ ud pga. overstrøm (Sikring) eller fejlstrøm (HPFI)? 

Tror du skal tegne det, både for din egen skyld og for vores... :-) 

 En tegning af opbygningen af dit system vil fortælle noget brugbart til fejlfinding. Dit billede af kombirelæet siger ikke noget om, det er overbelastning eller afledning til jord. 


fase
Jeg mener begge kontakter falder ved overstrøm, og kun den hvide ved fejlstrøm??
Prøv at trykke på test knappen, og se om kun den hvid udløses. 
På den måde kan du se om din udkobling skyldes overstrøm eller fejlstrøm. 
Men som "ev elmand" skriver, så er det højst sandsynligt fejlstrøm. 

Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis