Tætning af 70'er vinduer

Er der nogen der har erfaringer med, at tætne gamle 70’er vinduer? Det trækker ind mellem karm og ramme, når det blæser. Vinduet lukkes “tæt” ved at man drejer håndtagene, hvorved nogle metalskinner skubbes ind i  siden af rammen, op af nogle gamle hårde lister, som jeg går ud fra har været gummi i tidernes morgen. Der er umiddelbart ikke nogle lister i hverken top eller bund, så der lukker den bare træ mod træ.

Hvordan kan jeg bedst optimere dem? Kan jeg skrabe de gamle lister ud og sætte nogle nye i, samtidigt med at jeg sætter nogle tynde lister på i top og bund – og kan man gøre det uden at pille rammen ud? 🙈

Det ligner i øvrigt at metallisten lukker skævt i – altså at man kan se mere af listen i midten af vinduet, hvor der i bunden kan ses omkring 3-5mm mindre. Jeg ved ikke om det kan være fordi at vinduet var åbent, mens jeg prøvede at lukke dem i. Prøv at se billederne jeg har vedhæftet. Hvis de lukker skævt, kan man så justere den her type vinduer?

1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vi har haft samme model i nogle værelser og endte med at skifte dem ud da designet er noget lo.. efter nutidens standarder.

Uanset om du får det tæt så er låselisten i siden gennemgående metal mellem ude og inde = direkte kuldebro, jeg lykkedes ikke med at finde en metode til at installere en tætningsliste foran listen for at holde udeluften væk. Jeg kan også se at du har de samme oprindelige ruder med metalramme, dvs ej varm kant så det er også et utidssvarende design.

Udskiftning af vinduet vil også gøre det muligt at få skåret ud i kuldebroen i lysningens sider, for -og bagmur blev ofte muret sammen, så det er endnu en kuldebro der kan fjernes ifm udskiftning.

Ikke nødvendigvis den viden du efterspurgte men nu ved du hvad du er på vej ind i inden du bruger alt for meget tid på det.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis