udskiftning af ruder i ældre velux ovenlys til energiruder

Vi har her i vinteren måtte konstatere at kuldefaldet fra vores ovenlys vinduer ( vi har 14 styk fra perioden 2001 til 2006) har været ret voldsomt specielt omkring julen hvor frosten rigtig satte ind, derfor ville jeg høre om der findes nogen bland jer der har praktisk erfaring omkring dette med at montere nye energiglas i gamle ruder.
Er dette egnet som gør det selv projekt da vi godt kunne overveje at opdatere de nye ruder til 3 lags Energiglas for at opnå den bedste komfort både sommer (med stop sol i glasset) og vinter (med stop varme i indvendigt lag glas??)
Eller skal vi købe os til dette sammen med glasset??

kehn

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis det kun er ruderne I vil skifte, kan I sagtens gøre det selv. Det er kun den ydre alu-beklædning på rammen og alu-rammen med "kit", der skal afmonteres.
Men sidder vinduerne højt så I ikke kan nå dem fra gulvet, ville jeg personlig overveje at få nogen til at gøre det.
Husk når I køber ruderne at købe:
  • den passende alu-rammen med "kit", det er den VELUX kalder "Glasindfatning/Glasprofil".
  • Glasholdere - det er dem glasset står på og som er højere ved 3 lag glas.
  • "Kit" til underrammebeklædning over glas, da det gamle "kit" sidder så fast på ruden, at det ikke kan genanvendes.
det er vi ret sikre på ikke tilfældet da når vi holder et brændende stearinlys op langs rammen på vinduerne så bevæger den sig næsten ikke, men når det er frostvejr som det var i julen 2021 så bevæger den sig når vi holderlyset op i den nederste del af lyskasse.

kehn

Jeg har også kuldenedfald fra mine, som er væsentlig nyere (7 år gamle).. så jeg lytter med, for at høre jeres oplevelse.. på den anden side af en udskiftning🙂

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Jeg har lige fået svar fra Velux service som sender en af deres service partnere ud og ser om hvad de har i deres program som kan opdatere isolerings evnen på glasset uden at skulle skifte rammer og lysninger.

Når jeg har haft dem på besøg så vil jeg prøve og beskrive det her på siden.

kehn

Hej Kehn,

Vi har lidt samme udfordring, som du beskriver. Og faktisk har jeg mine ruder mistænkt for at være punkteret. Vil du opdatere lidt på situationen?
kehnielsen skrev den 24-01-2022 09:19:32

Jeg har lige fået svar fra Velux service som sender en af deres service partnere ud og ser om hvad de har i deres program som kan opdatere isolerings evnen på glasset uden at skulle skifte rammer og lysninger.

Når jeg har haft dem på besøg så vil jeg prøve og beskrive det her på siden.

 Hvad fandt du ud af?

Vh
FRA 2 til 3-lags glas i gamle velux vinduer:
Jeg har lige fået flg. svar fra Velux:
"Hej. Det er det desværre ikke muligt, og det kan nok heller ikke svare sig da vinduerne er fra 1984".
PÅ mit spørgsmål:
Er det i ældre Velux vinduer muligt at skifte fra 2-lags til 3-lags glas? Vi har 6 vinduer: - 3x GGL 5 1010F05 Ø - 1 x GGLT-5 1013 FO6 Ø - 1 x GGL 206 2059 B21 AE09 6 - 1 x GGL 206 3059 B1 AE10 V
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis