Nye kloakrør i kolonihave (Ikke beskridt vand) tricks til hældning?

Hej,

Skal have gravet en pumpebrønd og en samlebrønd ned i vores kolonihave. Derudover  have lagt nogle drænrør samt et kloakrør der flytter vand imellem samlebrønd og pumpebrønd. Jeg skal have lavet så der jf. anbefalinger er 2cm fald pr meter. Men er der nogle gode tricks til dette? Evt laser udstyr?

Sidste gang jeg prøvede målte jeg med vaterpas ovenpå rørene - men det var besværligt og upræcist.  Det kunne være rart med en metode så jeg kunne sætte det korrekt af over en afstand på 15m - hvor der undervejs er et knæk på 90 grader hvor der så er ydeligere 3 m. Dvs ialt 18m.

Og nej kommentarer med jeg evt ikke må lave det selv frabedes 😊 
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En vandslange med et stykke gennemsigtigt rør i hver ende. 

Og en passende mængde vand......

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Hvis du synes, at det ikke er præcis nok med et vaterpas med en klods på 2 cm. under, så tage et brædt og læg vaterpasset oven på det, så kan du måle over en større længde. De 2 cm/m skal ikke tages  helt bogstaveligt. Det er kun gør det selv folk uden erfaring, der tager det helt bogstaveligt. Et par mm i afvigelse betyder ikke noget. Du kan også spænde en snor ud over de 15 m og bruge et vaterpas beregnet til at hænge på en snor og måle 30 cm ned. Det gør du ved at banke en pind i jorden i begge ender og trække en snor vandret og måle de 30 cm ned på laveste punkt.
Om vi må kommentere, at du ikke må lave det selv, kan du ikke afholde os fra. Jeg er i øvrigt ligeglad med om folk laver autoriserede ting selv. Det er deres eget ansvar.

fase
S. Fabrin skrev den 21-01-2022 16:23:18

Hvis du synes, at det ikke er præcis nok med et vaterpas med en klods på 2 cm. under, så tage et brædt og læg vaterpasset oven på det, så kan du måle over en større længde. De 2 cm/m skal ikke tages  helt bogstaveligt. Det er kun gør det selv folk uden erfaring, der tager det helt bogstaveligt. Et par mm i afvigelse betyder ikke noget. Du kan også spænde en snor ud over de 15 m og bruge et vaterpas beregnet til at hænge på en snor og måle 30 cm ned. Det gør du ved at banke en pind i jorden i begge ender og trække en snor vandret og måle de 30 cm ned på laveste punkt.
Om vi må kommentere, at du ikke må lave det selv, kan du ikke afholde os fra. Jeg er i øvrigt ligeglad med om folk laver autoriserede ting selv. Det er deres eget ansvar.

 Det med snoren plejer jeg at gøre på andre ting. Men søgte nok en mere teknisk løsning, som noget laser eller lignende. Men snoren er et udemærket lav praktisk værktøj :)

Kermits forslag med vandslangen (slangevaterpas) er nok det mest sikre “måleinstrument”. Vandstanden vil være ens i begge ender af slangen, og du kan måle omkring hjørner og ind gennem en bygning hvis det var nødvendigt.
Ved 2 cm. fald pr m. rør, skal afstanden fra “vandstanden“ i slangen blive 2 cm større pr. m. rør.

Søren O
Annonce
rskadk skrev den 21-01-2022 18:11:02

 Det med snoren plejer jeg at gøre på andre ting. Men søgte nok en mere teknisk løsning, som noget laser eller lignende. Men snoren er et udemærket lav praktisk værktøj :)

 Laser kan du sagtens bruge.

Grav et hul ved starten, som er den dybde du vil starte med (højeste punkt).

Sæt laseren op, så den lyser udover din græsplæne. Lad os sige at din laserstråle er 40 cm over dit højeste punkt. (Altså fra bunden af hullet og op til lysstrålen)

Så tager du noget spraymaling, pinde, sten eller lignende, og markerer pr 1 meter langs din kommende rende.

Så er det jo bare at måle. 

Efter 1 m skal der være 42 cm op til laseren. 
......
......
.....
Efter 18 meter skal der være 76 cm op til laseren.

Alternativt, hvis du ikke har en laser, eller det er for lyst udenfor og du derved ikke kan se lysstråler, så spænd en lmvandret snor op langs din kommende rende, og mål på samme måde op til snoren, som var det en lysstråle.

Smid gerne noget sand ned i hullet pr 1 m, så du nemt kan lægge røret ned. Det er nemmere at justerer i sand, fremfor jord. 

Mvh. Christian M
 

vedr laser navilering så kan en model med grøn laser anbefales den er bedre udendørs 

iøvrigt må man godt selv lave kloak arbejde ?
jetdirect skrev den 24-01-2022 09:12:19

vedr laser navilering så kan en model med grøn laser anbefales den er bedre udendørs 

iøvrigt må man godt selv lave kloak arbejde ?

 Nej må man ikke. Men man må heller ik selv lave el arbejde, men det er der os mange der gør. Og vi her på siden skal jo ikke dømme om folk følger loven eller ej. 


Mvh. Christian M
 

Christian M skrev den 24-01-2022 13:54:18

 Nej må man ikke. Men man må heller ik selv lave el arbejde, men det er der os mange der gør. Og vi her på siden skal jo ikke dømme om folk følger loven eller ej. 

 Ahh ok, det med el var jeg klar over, men ikke det andet 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis