Ødelagt aluminiumsgryde

Jeg har arvet en gammel Gryde af min mormor. På grund af en dum forglemmelse har den stået med vand i ca. 2 måneder.Da jeg tog låget af lignede det, at der var vokset noget hvidt mug i bunden og på siderne. Men da jeg vaskede det af kan jeg se, at der er huller i belægningen der hvor det hvide har været.

Mit spørgsmål er: Har I nogle anelse om hvilken belægning gryden har? Jeg tror måske selv det er aluminium. Og kan det laves?
22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Netop aluminium. Den kan ikke redes og for øvrigt heller  ikke bruges på et induktionskomfur, hvis du engang får et sådant. Ud over tabet af mormors arv, så er jeg sikker på at du kan finde en tilsvarende i en genbrugsbutik


 

Belægningen, som ligner mug, i gryden er iltning af aluminiumen. Det svarer til rust på et stykke jern. Det er ikke farligt og kan renses af. Gryden kan bruges som den er, men tærrehullerne gør materialet tyndere, så køb en tilsvarende i en genbrugsbutik og sig, at du har fået den af mormor.

fase
Eller brug den til at plante i.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Brug af aluminiums gryder til kogende madlavning bør undgåes , aluminium bliver ophobet i nyerne og kan give varige nyreskader.

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
karl smart skrev den 21-01-2022 17:22:54

Brug af aluminiums gryder til kogende madlavning bør undgåes , aluminium bliver ophobet i nyerne og kan give varige nyreskader.

Har du andre esoteriske råd? Guldkroner i tænderne fører til hjerneskader?

Aluminiumsfolie er godt til hatte.

Annonce
Bent Andersen skrev den 21-01-2022 23:51:58

karl smart skrev den 21-01-2022 17:22:54

Brug af aluminiums gryder til kogende madlavning bør undgåes , aluminium bliver ophobet i nyerne og kan give varige nyreskader.

Har du andre esoteriske råd? Guldkroner i tænderne fører til hjerneskader?

Aluminiumsfolie er godt til hatte.

Du kan evt se sundhedsstyrelsen & Miljøstyrelsens information omkring anvendelse af aluminium til tilberedelse af fødevarer. Det bør undgås. Og i særskilthed til syrlige fødevarer.


Love er minimumsiveauet
Aluminium går let i forbindelse med andre stoffer, især syrer (sure stoffer). Den viste gryde er der dannet nogle aluminiumsforbindelser. Det kan slibes af. Da aluminium er meget blødt, er det relativt let at få af. Man kan fx bruge skurecreme, RensLet eller andet.

Der er utroligt meget aluminium i naturen. Det findes i vores fødevarer og drikkevand. Det bruges også i medicin. Fx er der meget aluminium i Alminox, der bruges mod for meget mavesyre og halsbrand. Der 500 mg aluminiumaminoacetat pr. pille.

Som med alle stoffer er der grænser for hvor meget man bør få. Man har sat en grænseværdi for drikkevand på 0,2 mg /l. Et glas vand med en Alminox har mere end 1000 gange den koncentration. Så man kan se, at man ikke skal være bange for koncentrationer, der er større end 0,2 mg/l. Man skal fx ikke være nervøs for at drikke direkte af aluminiumsdåser, eller at tilberede mad i en aluminiumsgryde. Man skal dog være klar over at man kan får relativt store koncentrationer af aluminium, hvis man opvarmer sure madvarer i en aluminiumsgryde, eller lader mad stå i længere tid i gryden. Den problematik har man ikke hvis man undgår aluminiumsgryder.
GodeVen skrev den 06-07-2023 12:21:02

Aluminium går let i forbindelse med andre stoffer, især syrer (sure stoffer). Den viste gryde er der dannet nogle aluminiumsforbindelser. Det kan slibes af. Da aluminium er meget blødt, er det relativt let at få af. Man kan fx bruge skurecreme, RensLet eller andet.

Der er utroligt meget aluminium i naturen. Det findes i vores fødevarer og drikkevand. Det bruges også i medicin. Fx er der meget aluminium i Alminox, der bruges mod for meget mavesyre og halsbrand. Der 500 mg aluminiumaminoacetat pr. pille.

Som med alle stoffer er der grænser for hvor meget man bør få. Man har sat en grænseværdi for drikkevand på 0,2 mg /l. Et glas vand med en Alminox har mere end 1000 gange den koncentration. Så man kan se, at man ikke skal være bange for koncentrationer, der er større end 0,2 mg/l. Man skal fx ikke være nervøs for at drikke direkte af aluminiumsdåser, eller at tilberede mad i en aluminiumsgryde. Man skal dog være klar over at man kan får relativt store koncentrationer af aluminium, hvis man opvarmer sure madvarer i en aluminiumsgryde, eller lader mad stå i længere tid i gryden. Den problematik har man ikke hvis man undgår aluminiumsgryder.

 Måske meget godt at tilføje at dåser til øl/sodavand etc er plastbelagt på indersiden.


Love er minimumsiveauet
buller27 skrev den 06-07-2023 12:49:1

 Måske meget godt at tilføje at dåser til øl/sodavand etc er plastbelagt på indersiden.

Det er rigtigt. Hvis det ikke var tilfældet ville sodavandsdåser opløses indefra. Der er dog højere aluminiumsindhold i drikke fra dåser end fra glasflasker. Desuden er ydersiden, der hvor man drikker fra, ikke belagt med plastik.

Og desuden at Cola dåser er stål og ikke aluminium. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis