Konstruktion af nyt gulv 1. sal, isolering og lofter i stuen

Hej Lav-det-selv

Jeg skal til at renovere 1. salen på min landejendom fra 1850-erne og søger sparring særligt i forhold til etageadskillelse og konstruktion af gulv på 1. salen. Det er mit første egentlige byggeprojekt (og mit første opslag herinde).

Jeg har pt. fjernet det gamle gulv på 1. salen og er nået ned til de gamle gulvbrædder, der er monteret direkte på bjælkerne. De er møre og skæve (og meget af den oprindelige fer og not er forvitret), så jeg ønsker ikke at bevare dem. I samme ombæring ønsker jeg at fjerne de nedsænkede lofter i stueetagen, da isoleringen (mineraluld) er fyldt med gamle rottereder og da jeg ønsker blotlæggelse af bjælkerne i stueetagen helt. Jeg starter så at sige helt forfra med de gamle bjælker, både nedefra og oppefra. Da der er mellem 160-200 cm mellem bjælkerne (en gammel, sparsom konstruktion) skal jeg lave en ny bærende konstruktion til gulvet, hvis underside optimalt skulle fungere som lofterne i stueetagen og 'holde' på isoleringen.

Jeg ønsker at lægge et massivt fyretræsgulv (27*180), tilsvarende det vi har lagt i stueetagen. Den nye isolering mellem etagerne forestiller jeg mig skal være mellem toppen af bjælkerne og gulvbrædderne. Gulvvarme på 1. sal er også et ønske.

Mine umiddelbare tanker er at lægge et lag gulvspån (22mm, fer og not) direkte oven på bjælkerne, dernæst gulvstrøer (45*145mm) med 60 cm mellemrum modsat bjælkernes retning. Oven på strøerne vil jeg lægge endnu et lag gulvspån med fræsning til varmerør, og gulvbrædderne oven på dette (samme retning som strøerne, modsat de oprindelige bjælker). Jeg forestiller mig at blæse Papiruld Lyd ind i hulrummet (altså mellem de to lag gulvplader). Et andet, miljøvenligt, lydisolerende og brandsikrende alternativ til Papiruld ville også gå an.

Det nederste lag gulvplader kommer dermed også til at være synlige nedadtil, og jeg forestiller mig det kan males så det fremstår glat, og man evt. kan lave en form for DIY stug/liste-loft. Hvis det ikke fungerer kunne man evt. lime eller sømme en tynd krydsfiner plade på nedefra.

Herunder kommer mine spørgsmål/tvivl:

Umiddelbart er jeg i tvivl om, om det første lag gulvspån er den rigtige løsning. Det erstatter i princippet de gamle gulvbrædder, 'lukker af' nedadtil, holder på isoleringen, og kommer til at fungere som loft i stueetagen. Men kunne man forestille sig andre, bedre og billigere alternativer med samme funktion? Og hvordan vil de arte sig når de er spændt over bjælker med 160-200 cm mellemrum? Kommer de til at bue nedad?

Dernæst er jeg meget i tvivl om strøernes størrelse/tykkelse er den rigtige. Er 45*145 et over-kill? Når jeg har lagt et lag gulvspån, ville det så være nok med 'almindelige' strøer fx 40x63 LVL gulvstrøer?

Og selvom ovenstående er den løsning jeg pt. er kommet frem til, er jeg meget i tvivl, da det også virker overdrevet med to lag gulvplader, strøer og massive gulvbrædder. Jeg kunne selvfølgelig oplagt spare gulvvarmen væk, og erstatte gulvvarmepladerne med forskalningsbrædder til montering af trægulvet oven på strøerne.

Er der nogen åbenlyse (og nemmere/lettere) alternativer, der ville indfri mine ønsker - hvis ikke alle, så blot nogle af dem. Og er der åbenlyse faldgruber i min nuværende løsning jeg ikke har set?

Tak for jeres tid :)
Alexander
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ser nogle problemer i din foreslåede løsning:
- Dine bjælker er ikke lige og det du lægger ovenpå dem bliver derfor heller ikke lige med mindre du retter dem op. Den nemme måde at rette et bjælkelag op på er er at skrue nogle regler på siden som så ligger med overkanten i samme plan, men det kan du ikke umiddelbart hvis du vil have synlige bjælker. Du kunne overvej at kun have undersiden af bjælkerne synlige og så skrue forskallingsbrædder på undersiden af reglerne og sætte gips/fibergips op mellem bjælkerne.
- Der er meget langt mellem dine bjælker og jeg er ikke sikker på at bjælkerne kan bære det nye gulv på 1. sal, ikke forstået på den måde at du vil falde igennem men det kommer nok til at gynge når man går på det og det vil ikke føles rart. En løsning er at lægge ekstra bjælker ind ind og så er vi tilbage ved den ovenstående løsning med at lave et loft der ligger mellem de originale bjælker og lige under de nye bjælker, så de ikke er synlige.
- Gulvspånplader er ikke beregnet til at spænde over 160-200 cm, så du skal skrue dem fast nedefra til dine strøer , hvis du holder fast til den løsning.
-Din foreslåede løsning er udelukkende træ, jeg ville nok havde brugt noget gips af hensyn til brandsikkerheden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også