Mur i kun lecablokke til udestue

Hej alle,

Jeg er I gang med at lave en udestue og har fået støbt et fundament til formålet. Der bliver sat elementer op snart med skydedøre, ud af et træskillet.
Vi vil gerne have en af siderne i udestuen til at være en mur af lecablokke, der skal være noget pejs i den side, med en skorsten som går op på den anden side af væggen.

Spørgsmål: hvordan laver jeg den mur korrekt?
Jeg har ca 115mm i bredden fra træskilletets stolper og overvejer derfor 100 mm lecablokke som bliver pudset op på begge sider. 
Murpap i bunden
En form for forankring i siderne på stolperne 
Ellers andet jeg skal være opmærksom på?

Det er en uisoleret udestue.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad tænker du målene er på leca delen? Mener i hvert fald du skal have noget lodret armering? Men følger lige med da jeg selv skal ud i noget lignende om lidt :)
muren skal bygges ind her 👍
Vedhæftede filer:
Ret sikker på du også skal have noget lodret armering når det er så højt der. Jeg har selv skrevet en del med leca prøv og brug deres produktguide, mener også de har en guide for murede vægge. Hvor de konkret beskriver antallet af armering.
Har lige travlt idag, men hvis du ikke selv kan finde det må du lige sige til, så ser jeg på det senere.

Er det sketchup du har brugt? Det ser sgu godt ud

Annonce
Hvordan laver man lodret armering i en væg bygget med lecablokke i forbandt. Muren er kun 2 m høj.

fase
Du har ret, jeg tænkte nok på forankring i beton underlaget. Primært fordi der er en del gør det selv projekter her i nabolaget, hvor leca mureren hælder betydeligt. Om det er dårlig opmuring (manglende  brug af vaterpas ifbm) eller manglende fundering til betonlaget i soklen skal jeg jo ikke kunne sige?

Hvis du forankrer muren i betonunderlaget, så gennembryder du den membran af murpap, som lægges mellem mur og sokkel. Du har i din beskrivelse skrevet, at du vil forbinde muren til stolperne i hver ende med en form for murbindere.
Naturligvis har man altid brugt vaterpas i forbindelse med opmuring af muren. Du skal bare være opmærksom på, at der findes to typer vaterpas, nemlig et med fast blære, som altid passer, og et almindeligt, som er det mest brugte, med bevægelig blære.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis