Hus fra 1887 - ændring i grundplan, bærende/stabiliserende vægge...?

Hej alle
Vi har købt et hus fra 1887 som skal renoveres/istandsættes. Det er sidst renboveret i 1955. Er kommet i gang og tager nok nærmest det hele ud.... Der skal laves en del og jeg laver det selv jeg kan/må - så der kommer helt sikkert mange flere spørgsmål til forummet undervejs :-)

1) Pt. er jeg i tvivl om bærende/stabiliserende vægge
2) opbygning af terrændæk
3) isolering indvendig ydermur

1) bærende/stabiliserende vægge 
Vi skal lave grundplanen om og flytte rund på væggene. Herunder på vægge der pt formodes at være bærende for etageadskillelsen og nogle skal sløjfes helt der måske er stabiliserende...
Kunne godt tænke mig lidt input på dette. 

2) terrændæk 
Huset står på syldsten. Har gravet ud et sted for at se et sted - ca. 60cm fra overkant eksisterende gulv til underkant fundament. Dobbeltmuret hus med faste bindere. 
Som jeg ser det nu enten a) understøbe for at opnå fundament i frostfri dybde og forøget isoleringstykkelse eller b) udnytte de 60cm bedst muligt. Hælder mest til b) som det ser ud nu. Hvilken opbygning er anbefalet her fra Jer med lignende erfaring eller viden? 
Vi ønsker let gulvvarme på strøer og tænker at støbe betondæk.... regner med at sætte en masseovn ind som vist på tegningen og have gulvvarmen på stuetagen som komfort. På første sal er vi stadig i tvivl om varmekilde. Der er oliefyr i dag som vi tænker at skifte til en luft/vand pumpe. Så enten gulvvarme på førstesal eller radiatorer. Gulvarme kommer der helt sikkert på badeværelset ovenpå.

3) isolering
Da huset er bevaringsværdigt SAVE 3 er udvendig isolering udelukket. 
Tænker at isolere med støbt hempcrete hempcrete.dk (mere ensartet og bedre anlæg til eksisterende muret væg, måske mere bøvlet at støbe op med forskalning af 60cm højde ad gangen) eller blokke Hempcrete blokke (nok lidt lettere at arbejde med og mure op, men flere kuldebroer og sværere at få helt op af evt. lidt skæve eksisterende vægge) og pudse op med kalkmørtel eller ler mørtel for at bevare en diffusionsåben væg. Nogen der har erfaringer med dette. Har forsøgt at regne lidt på det - vedhæftet. Det er ikke noget jeg ved mere om end sund fornuft og research ift. udregningerne så måske ikke helt korrekt?
Det ser ikke ud til at der er hulmursisolering og det er jeg heller ikke sååå meget til pga smal hulrum og bare generel frygt for fugtophobning derinde. Erfaringer med lignende?

Har vedhæftet et par billeder af huset, indvendig og grundplaner som jeg har tegnet op udfra egne opmålinger.

Håber I har gode input hertil.

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg kan ikke kommentere på isolering da jeg ikke kender det.
Du skal ikke være nervøs for problemer med stabilisering der er ok inder mure til det. 
Der hvor du har stiblet midt i huset går jeg ud fra at du skal have bærende bjælke op. Den type huse har stort set altid bærende mur midt igennem huset. 
Jeg har svært ved at læse teksterne Men er det kamin du tegner midt i grundplan, så har du glemt skorsten oppe på 1. sal. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ja men disse billeder på >fremtidig grundplan<  bliver ikke læselige så jeg kan se det omkring jernbjælke. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej elmand
Jeg laver nogle større billeder / pdf er så man bedre ser. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis