Hældning på gulv i et lille badeværelse

jeg skal snart i gang med at lægge fliser, men jeg har brug for lidt gode råd, inden jeg starter.Badeværelset er super småt. Det er 2.3 kvm. Der er brus, håndvask og toilet.
Gulvet er støbt med hældning, så det både falder fra toilet mod unidrain, samt det falder ned med unidrain fra modsatte væg, som anvist så flot på billedet med røde pile.

Jeg er nu i tvivl om, hvorvidt jeg skal opdele gulvet, så der bliver vandret på gulvet, og det så kun er vådrumszonen der har fald (se den gule streg på tegningen)
Når det er så småt et badeværelse, er jeg mest til bare at have fald på hele gulvet, men hvad er normalt at gøre?

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Fald mod afløbet på hele gulvet. Du vil glæde dig når der skal gøres rent (brus gulvet og det hele løber af).

Jeg ville lave fald over hele gulvet, når det er så lille. Der vil jo komme vand ned over og omkring toilet når man er i bad. 
Du kan i øvrigt undgå en del vand der ved at trække brushovedet hen imod toilet. Altså lidt skråt over armaturet. Så peger strålen skråt væk fra toilet og du får mindst mulig på toilettet.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
"vådrumszonen"? Hele dit bad er vådrumszone når det er så lille. Der skal være fald mod afløb fra hele gulvet, og jeg mener også at der skal laves en opkant i dørhullet, så vand ikke risikerer at rende ud fra badet i tilfælde afløbet er stoppet.  

(jeg antager at badet ikke ligger på terrændæk)

Mvh Troels
TRRA skrev den 20-01-2022 08:08:45

"vådrumszonen"? Hele dit bad er vådrumszone når det er så lille. Der skal være fald mod afløb fra hele gulvet, og jeg mener også at der skal laves en opkant i dørhullet, så vand ikke risikerer at rende ud fra badet i tilfælde afløbet er stoppet.  

(jeg antager at badet ikke ligger på terrændæk)

 Ved du hvor høj opkant der skal være?

https://www.bolius.dk/gulve-i-badevaerelser-17974

3 cm fra gulvhøjden ved dør til gulvhøjden ved afløb eller 2 cm fra undersiden af dørtrin - Du skal nok have 2 cm/m fald mod afløbet, når det er så kompakt, ellers fylder du let hele gulvet med vand når du bruser. Dørtrinet og dørkarmen skal så være tæt. I praksis kan det laves ved at lave et forhøjet flisestykke, som dørtrin - let nok, hvis døren ellers går ud af. 

PS: i din forsatsvæg til toilettet er det en god ide, at etablere en sladrehank. Et lille plastrør i bunden af væggen mellem hulrummet og gulvet, så du kan se, hvis der er utætheder ifm toilettet.

Mvh Troels
Altså kan man regne badeværelses gulvet som et kar hvor der kan stå 3 cm vand over risten inden det løber ud i til stødende lokaler. 
Det lille rør som TRRA beskriver ses på montage vejledning for Geberit hvis man kigger på den Norske. Så det må være krav i Norge Her er så også krav om støbning af skråt gulv inde under cisterne så evt. vand kan løbe ud over flise kant op ad væggen.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis