Efterspørgsel på brugte termiske kameraer?

Hej LDSere

Er der nogen, som kan sige noget om der er et marked for brugte termiske kameraer i prisklassen 8000-9000 kr.?

Jeg skal have kortlagt gulvvarmeslangerne ifm. flere opgaver, hvor der skal bores eller hakkes i gulvet.

Jeg har kontaktet 3 forskellige firmaer, som arbejder med termografering, for en pris på at gå gennem huset og tage billeder af gulvet med et varmekamera, og overføre dem til mig. 1. firma havde aldrig vendt retur, 2. firma sagde at de ikke ønsker at udføre opgaven pga. ansvar, selv da jeg foreslog at underskrive en aftale om ansvarsfraskrivelse, 3. firma ville have 6000 kr. for opgaven inkl. kørsel og overførsel af fotos og med ansvarsfraskrivelse.

Jeg synes prisen er helt absurd, fordi jeg selv kan købe et varmekamera for 6700 kr. (Bosch GTC 400 C) og tage de selvsamme billeder.. Og det ene firma skriver faktisk, at de bruger netop dette kamera.

Derfor følgende problematik: Jeg skal bruge et termisk kamera. Et kamera, som med sikkerhed kan udpege rørene præcist nok, er f.eks. en Bosch GTC 400 eller 600. Jeg kan ikke tillade mig at kaste 6000 kr. (eller 10600 kr. for en GTC 600) for et stykke proff. værktøj, jeg kun skal bruge 2-3 gange og ikke kan sælge efterfølgende. Derfor... Er der nogen, som kan sige noget om der er et brugtmarked for sådan nogle stykker værktøj?

Selvfølgelig kan det godt betale sig, hvis det eneste firma, som har svaret, tager 6000 kr. for det. Men så vil jeg også gerne kunne sælge kameraet igen, fordi det er lidt dumt at have det liggende som legetøj. Jeg skal ikke bruge det til noget efter jeg får kortlagt varmeslangerne.

Hvad tænker I?
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan købe eksterne/add on termisk kamera til Iphone, så kan du "nøjes" med 1600-3000kr.

 

Jeg har kigget gulvvarmeslanger med netop et kamera som sættes under Iphone. Jeg lånte den af den lokale smedemester. Det ses ret tydelig. 
Han anbefalede at slukke for gulvvarme et døgn før, og så tænde det når man var klar efter 1-2 timer ses det tydelig på kamera. Så kan man lægge noget på gulvet for at lokalisere det præcis. Derefter tegnes det op på gulvet eller man lægger markerings tape ud på gulvet. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg fandt lige et af de fotos jeg tog, I sin tid, for at påvise ar der var uens vsrmefordeling i  mit nye gulv, efter endt vvs-arbejde..

Det kan sagtens gøres bedre, f.eks jf. Eriks råd. Jeg havde bare lånt kameraet nogle timer..


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Vi har lige fået hulmursisoleret. Isolatøren gik en runde indenfor med termisk kamera for at vise mig kuldebroer mv. Han brugte én der sættes på telefonen (lignede en Flir One) i stedet for det "rigtige" kamera, som han også havde. Han sagde at det var bedre, fordi skærmen på telefonen er markant bedre.

Jeg ved selvfølgelig ikke om han sammenlignede med de helt dyre eller en billigere model....men mon ikke det er godt nok.

Mvh. AllanE
Annonce
Kan se at der på dba er udbudt et næsten nyt Flir One Pro til 2.400,- i 3230 Græsted
Udbyder har brugt det til ca. samme opgave som du vil.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
lyhne1 skrev den 20-01-2022 03:16:41

Jeg fandt lige et af de fotos jeg tog, I sin tid, for at påvise ar der var uens vsrmefordeling i  mit nye gulv, efter endt vvs-arbejde..

Det kan sagtens gøres bedre, f.eks jf. Eriks råd. Jeg havde bare lånt kameraet nogle timer..

Hvilket kamera var det? Det ser umiddelbart ud som om et lille mobilkamera kan klare opgaven. Jeg må lige kigge på nogle flere optagelser på youtube.

Er det tung gulvvarme du har?

JohnLarsen
Det er måske derfor, der ikke lå nogen i al den tid jeg havde søgt. Så handler det bare om at finde en til android.

ev elmand
Var det tydeligt nok til at kunne bore inden for 5 cm af slangen? Jeg har tung gulvvarme.
Mit var Flir One (ikke Pro) og jeg havde ingen øvelse i anvendelsen.
Gulvet er støbt, med 20mm slanger. Det er ikke en fejl på foto, at der kun er varme I den ene del, det er det sagen mod montøren handlede om😀

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

JohnLarsen
Det er måske derfor, der ikke lå nogen i al den tid jeg havde søgt. Så handler det bare om at finde en til android.

Jeg fandt ikke noget til Ios enheder.

Lånte en iPad da jeg havde brug for et. 


Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
lyhne1 skrev den 20-01-2022 14:03:47

Mit var Flir One (ikke Pro) og jeg havde ingen øvelse i anvendelsen.
Gulvet er støbt, med 20mm slanger. Det er ikke en fejl på foto, at der kun er varme I den ene del, det er det sagen mod montøren handlede om😀

 Hvad endte det med og hvad var årsagen til fejlen? Har også en kreds, der varmer elendigt, men det er sikkert justeringen, som jeg er i gang med at foretage.


Der er også noget, jeg ikke helt forstår. Ifølge denne video, hvor man bruger et lidt bedre kamera end Flir One (men uden overlay af et synligt billede), er billedet ekstremt sløret. Er det dem, der ikke kan filme, eller er kvaliteten bare sådan på alt termisk under flere tusinde kr.?
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis