Efterspørgsel på brugte termiske kameraer?

Hej LDSere

Er der nogen, som kan sige noget om der er et marked for brugte termiske kameraer i prisklassen 8000-9000 kr.?

Jeg skal have kortlagt gulvvarmeslangerne ifm. flere opgaver, hvor der skal bores eller hakkes i gulvet.

Jeg har kontaktet 3 forskellige firmaer, som arbejder med termografering, for en pris på at gå gennem huset og tage billeder af gulvet med et varmekamera, og overføre dem til mig. 1. firma havde aldrig vendt retur, 2. firma sagde at de ikke ønsker at udføre opgaven pga. ansvar, selv da jeg foreslog at underskrive en aftale om ansvarsfraskrivelse, 3. firma ville have 6000 kr. for opgaven inkl. kørsel og overførsel af fotos og med ansvarsfraskrivelse.

Jeg synes prisen er helt absurd, fordi jeg selv kan købe et varmekamera for 6700 kr. (Bosch GTC 400 C) og tage de selvsamme billeder.. Og det ene firma skriver faktisk, at de bruger netop dette kamera.

Derfor følgende problematik: Jeg skal bruge et termisk kamera. Et kamera, som med sikkerhed kan udpege rørene præcist nok, er f.eks. en Bosch GTC 400 eller 600. Jeg kan ikke tillade mig at kaste 6000 kr. (eller 10600 kr. for en GTC 600) for et stykke proff. værktøj, jeg kun skal bruge 2-3 gange og ikke kan sælge efterfølgende. Derfor... Er der nogen, som kan sige noget om der er et brugtmarked for sådan nogle stykker værktøj?

Selvfølgelig kan det godt betale sig, hvis det eneste firma, som har svaret, tager 6000 kr. for det. Men så vil jeg også gerne kunne sælge kameraet igen, fordi det er lidt dumt at have det liggende som legetøj. Jeg skal ikke bruge det til noget efter jeg får kortlagt varmeslangerne.

Hvad tænker I?
Hej LDSere Er der nogen, som kan sige noget om... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det er en meget meget lang historie, som endte med en sag via ankenævnet Tekniq.

Gulvvarme var lavet med returventil  det viste sig at  enten var rummet for stort,  afkølingen for stor eller slangen trukket uhensigtsmæssigt, da der kun var varme på ca. 1/3 af gulvet..Anyways tabte vi sagen, da der ikke var lavet noget forkert  konkluderende synsmanden (om sommeren! Hvor der sjovt nok ikke var varme på😡) 
Jeg har (selv) senere monteret en shunt og konstateret at det flow den kan skabe er fint til at varme hele gulvet op.. 
Jeg købte flowmålere til min shunt, for at hjælpe mig med indregulering.. de var ikke så dyre (men med 8 kredse løb det alligevel lidt op, men dog ikke mere end 1 vvs-time koster! 😀) 

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

cat telelfoner har vist flere modeller med termisk kamera

På jobbet bruger vi FLIR one til Android. Det fungerer udemærket.
Andreas M skrev den 21-01-2022 21:35:45

På jobbet bruger vi FLIR one til Android. Det fungerer udemærket.

Du har helt ret, det findes. Jeg havde bare mulighed for at låne et til Ios.


Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis