Nye radiatorer, men hvilke og hvor store..?

Flere spørgsmål om nye radiatorer - håber der er nogle med svar der ude.. :-)

  1. Kan det være en fordel at overdimensionere radiatorerne ift. Gulvareal hvis jeg en dag får fx luft til vand varmepumpe? 
  2. Skal jeg vælge 2 lags eller 3 lags radiatorer?
  3. Hvordan vil det påvirke evt. overdimensionerede radiatorer med høj fremløbstemperatur?
  4. Hvilken fabrikant af radiatorer (Purmo, altech, Thermokraft, Brenner osv.) med god kvalitet/effektivitet kan I anbefale?
jeg skal skifte 10 radiatorer og sætte 2-3 flere op.
Min nuværende opvarmning er pillefyr med en (anbefalet af Baxi) fremløbstemperatur fra fyret på 80 gr. Der er 2-strengs rørsystem til radiatorer.
Mine radiatorer er gamle støbejerns et lags med konvektorer ind mod væggen.
Vores hus er dårligt isoleret. Der er ikke isolering i gulvet og sporadisk  eller ingen, isolering på loftet. Forbedret isolering kommer på et senere tidspunkt.

på forhånd tak
Mvh Lars

Mange hilsner
Polite
 
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du overdimensionerer dine radiatorer ved f.eks. at dimensionere dem til den lavere fremløbstemperatur fra luft til vand, får du nogle større radiatorer end hvis de var beregnede til f.eks. 70°C fremløb. En overdimensioneret radiator giver en bedre afkøling af vandet.
Om det skal være med to eller tre lag kommer an på dimensionen (længde og bredde) på radiatorerne. Du skal i tabellerne for dimensioneringen se på fremløbstemperaturen. Der opgives normalt en Wattydelse ved den valgte temperatur. Ved et ikke særligt godt isoleret hus kan du regne med 100W/m2 .

fase
@Fabrin - ja, jeg havde også regnet med ca 100 watt ydelse pr. M2, men er lidt i tvivl om hvorvidt det er helt ude i skoven, hvis jeg senere isolerer gulv og loft. Men hvis jeg senere skifter til fx luft til vand varmepumpe, så er det vel blot en fordel.. forestiller jeg mig! Så vil de kun være overdimensioneret så længe jeg bruger biobrændsel, men hvis jeg senere skifter over til luft til vand, så vil dimensioneringen passe rimeligt godt - det er derfor jeg overvejer 3 lags.

@Elmand - lige præcis, Hedestoker virker som en rimelig anerkendt forhandler, og prisgaranti er positivt. Altech har jeg også overvejet - de er samme prisklasse som Purmo.
Men kvaliteten kender jeg heller ikke..
Egentligt pudsigt at der ikke er mulighed for at se deres beregningsgrundlag for udregning af ydeevnen - altså hvor mange watt den kan levere ved den bestemte fremløbstemperatur.. hvis fremløbstemperaturen er lavere, som fx ved luft til vand, hvor mange watt kan de så yde..? Gad vist om det er dem selv der beregner det, og hvor pålideligt mon det er?

Mange hilsner
Polite
 
Brændeovnsbekendtgørelsen skrev den 20-01-2022 08:46:28

….
Egentligt pudsigt at der ikke er mulighed for at se deres beregningsgrundlag for udregning af ydeevnen - altså hvor mange watt den kan levere ved den bestemte fremløbstemperatur.. hvis fremløbstemperaturen er lavere, som fx ved luft til vand, hvor mange watt kan de så yde..? Gad vist om det er dem selv der beregner det, og hvor pålideligt mon det er?

Nogle gange skal man formulerer spørgsmålet til andre, så finder man selv ud af at finde det.. fandt denne beregning på altech :-)

https://sgdd.scene7.com/is/content/saintgobain/326254104_DATA_01


Mange hilsner
Polite
 
Det første de rer fornuftig er isolering på loftet. 
Nej Hedestoker regner ikke selv ud, men holder sig til hvad der opgives af fabrikanter. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis