Genbruge betonrør eller nye kloakrør ifbm badeværelsesrenovering

Hej LDS

Inden for en måneds tid går jeg i gang med at renovere vores lille badeværelse. Det får turen med bl.a. ophugning af beton og ny isolering + gulvvarme (det er efterhånden blevet helt hyggeligt at hugge beton op - så kan kontorarmene komme i sving).

Huset er fra 1963 og kloakeringen består af Ø100 betonrør. Der har været kloakTV for nylig, og rørene er i rimelig fin stand. Ingen brud, spor efter rotter eller andet. Blot alm slidtage.

Mit spørgsmål: Nogle steder læser jeg, at betonrør holder min 50 år. Andre steder omkring 100 år. Hvis det sidstnævnte er tilfældet, er det for mig at se voldsomt at fjerne betonrøret, grave op foran hovedbrønden og få lagt/tilsluttet nyt orange kloakrør (PVC). Det ville i så fald kunne vente til næste badeværelsesrenovering om 20+ år.

Hvad tænker I? Er det bare at bruge det nuværende med en overgangsmuffe til PVC lige under gulvet, eller er det den store tur med komplet skift?

Til orientering ligger hovedbrønden lige ude på den anden side af soklen. Der er ca. 3 meter. Men det ligger ret dybt - omkring 1,5 meter nede kan jeg se, at det løber ind i brønden.

Mvh. Emil
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville altid lave nye rør inde under huset, og så eventuelt lave overgang til beton rør lige uden for. Men har du kun 3 m til hovedbrønd så er det da nemt at udskifte det helt dertil. Det tager kun 1/2 time for en gravemaskine at grave 3 m grøft 1,5 m ned. 
Har du tænkt på eventuel kommende kloakseparering. Det er der planer om i alle kommuner men jeg ved ikke om det gælder dit område. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for svaret, Erik. Det er en fin idé at få det ud i det "fri" (= gennem sokkel), og så koble det på betonrøret. Det afhænger lidt af dybden. Hvis dybden er meget langt nede der, kan det lige så vel føres helt til brønd. Uanset hvad tænker jeg, den nuværende indgang (udløb) i brønden anvendes. Det er i meget fin stand, og der er jo lavet den korrekte løsning med opmuring i 45 grader mv. Så kan PVC'en i så fald kobles på de sidste 50 cm.

Det ville være fint at undgå at få gravemaskinen ud om muligt, hvis jeg i stedet blot kan tage en række fliser op og grave ned helt manuelt (såfremt det ikke er 1,5x3m...).

Kloakseparering har her en meget lang udsigt.
3 m x 1,5 m i dybde er ikke noget at regne for vel trænede kontor nusser arme 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis