3 faset motor på 2 faser

Kan man få en 3 faset motor til at køre på 2 faser evt. ved hjælp af en kondensator.

tags
25 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis det skal forstås sådan at du vil køre på 1 fase og nul.
Muligvis hvis motoren kan kobles om til at køre 3x230 volt
En frekvensomformer er også en mulighed..(kræver stadig at motoren kan køre 3x230 volt)
Sæt et billede ind af mærkepladen der sidder på motoren, så kan du få et konkret svar.

Har du derimod 2x400 volt (to faser) burde den vel kunne køre på en kondensator, men det er jeg ikke helt sikker på.
Nogle frekvensomformere (måske de gamle typer?) Kan godt køre på 2x400 volt og sende 3x400 volt ud.
(frekvensomformeren ensretter alligevel de 3 faser til + og - og laver der efter de 3 faser)


Vi prøver igen, i morgen --
tagsgon skrev den 19-01-2022 16:48:18

jeg vil gerne have den til at køre på 2x400 V (kan det gøres med en kondensator)

 Du kan ikke lave 2x400V ved at tilslutte to faser. Med to faser får du 1x400V.


fase
Der kan sikkert køres med 2 faser ( som så hedder 1  x 400 V) Men det er ukendt for mig hvad det medfører, af trækkraft og hvilken kondensator der skal bruges. Men det er sikkert at der er reduceret trækkraft. Et andet spørgsmål er størrelse på motor og anvendelses ønske. Og igen et billede af mærkeplade kunne opklare en del. 
Når man kører 1 x 230 V med kondensator skal man vælge kondensator på 300 - 350V . Det har noget med middelværdi og spids værdi på spænding at gøre.
På samme måde med de 400 V skal der vælges en maks. spænding på kondensator væsentlig højere og det kender jeg ikke. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Bent Andersen 
Den artikel omhandler situationen hvor en 3 faset motor mister en fase. Det er naturligvis kendt og fatal. Men med en kondensator " snyder" man netop motoren til at der er en fase ekstra. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 20-01-2022 23:11:47

Bent Andersen 
Den artikel omhandler situationen hvor en 3 faset motor mister en fase. Det er naturligvis kendt og fatal. Men med en kondensator " snyder" man netop motoren til at der er en fase ekstra. 

Jow, helt klart.

Problemet er bare, at kondensatoren højst kan lave 90 graders vinkel, her behøves 120 grader.
Da OP kun har 2 x 400 V er det dødfødt.
Det er en anden historie hvis motoren kan kobles som stjerne og man tilslutter 2 x 230 V og nul. Men ud fra tråden kan jeg ikke se, at det er muligt.

Jeg kan godt koble den som stjerne, kan jeg så køre med 2 faser og nul.

tags
tagsgon skrev den 21-01-2022 01:32:55

Jeg kan godt koble den som stjerne, kan jeg så køre med 2 faser og nul.

 En trefaset motor kan bruges på to spændinger: 3X 230 Volt koblet i trekant og 3X400Volt koblet i stjerne. De to koblinger sørger for at der er 230 volt over hver vikling i motoren. Svaret på dit spørgsmål må blive et nej, det kan du ikke. Har du kun to faser til rådighed eller hvad er grunden til at ville bruge to faser. Hvid motoren ikke er ret stor, kunne du overveje at bruge fase og nul i kombination med en kondensator.


fase
Hej tagsgon

Du kan helt sikkert køre din motor på 2 faser med nullen tilkoblet i stjernepunktet.
Selvfølgelig med nedsat effekt og moment, evt. også med lidt brummelyd.
Muligvis kan der opnås en forbedring ved at forbinde en kondensator mellem en af faserne og den "frie" faseklemme.
Her skal du dog være opmærksom på at du bruger den rigtige fase, ellers vil kondensatoren modvirke det tofasede drejefelt. Jeg kan ikke hjælpe med beregning af kondensatorstørrelse, med driftspændingen skal nok være ca. 1,73 gange den driftspænding man normalt bruger ved drift af motorer med 1 fase + N. Dvs. ca. 600V.
Og det skal selvfølgelig stadig være en driftkondensator, ikke en startkondensator.
En anden ting er, at selv en kondensator der er mindre end optimalt vil give et "tilskud", det giver også mulighed for at prøve sig frem, også med hensyn til at forbinde den til den rigtige fase.
Hvad skal du bruge motoren til, og hvilken effekt taler vi om?

Mvh,  Finn

Finn DK
Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis