Fejlsøgning på gruppetavle -smarteste løsning

På min skole har 12 klasseværelser på samme etage fået opsat 30 computeropladningsskabe i hver klasse. Der er trukket seperat strøm til alle skabe samlet i etagens eltavle i én gruppe + et hpfi relæ. Alt sammen meget fint og kommunalt. Men nu kommer problemet: når en elev sjusker med isætning af ladekabel i eget skab eller evt. kommer til at lukke metallågen med en ledning i klemme i bare ét klasseværelse, så ryger hpfi relæet ude på gangen, hvilket cutter strømmen til samtlige ladeskabe (30x12=360). Hvilket ofte resulterer i døde computere hver morgen for 300 elever -og så kan der gu hjælpe mig bruges lang tid på fejlsøgning. Flere voksne med en walkie talkie -øv!!  Helt ærligt. Vi kan sætte en mand på månen. Er der ikke en nem måde at løse problemet på, hvor jeg lynhurtig i eltavle skabet kan se hvilken klasse og hvilket skab den er gal med??? -uden nødvendigvis at skulle montere 12 hpfi relæer (et for hver klasse)??
Vh
Kridtskraberen
Ps: har du en løsning, er jeg temmelig sikker på, at der bliver travlt for dig og dit firma. De to el-installatører, der indtil videre har kigget på problemet, står formentlig stadig og klør sig i håret. 

……”Sig nu bare undskyld og kom videre”….
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
 Når der kun er et HPFI relæ, er der ingen nemme løsninger. Det ligger i opbygningen af den omtalte installation. For at kunne identificere hvilket skab, det drejer sig om, er det nødvendigt med et HPFI relæ ved hvert skab. Det betyder, at der skal monteres f.eks. et kombirelæ (kombineret sikring og HPFI relæ) ved hvert skab. Kombirelæet kan selvfølgelig også monteres i gruppetavlen.
Når du skriver, at bare et af de håbefulde unge mennesker lukker lågen og dermed beskadiger 230V ledningen til laderen og forårsager en udløsning af HPFI relæet, kunne man overveje den  løsningen at korte 230V ledningen til strømforsyningen til computeren op, så den ikke kan komme i klemme i lågen. Det kan gøres på 2 måder. Enten ved at sno ledningen og sætte en strip på så ledningen er så kort, at den ikke kan komme i klemme i lågen, eller ved at korte ledningen op så den kun lige kan nå til stikkontakten. Det kræver selvfølgelig enten 300 strips eller, at der bliver kortet 300 ledninger op og forsynede med en ny stikprop. Jeg går ud fra, at der er en stikkontakt til hvert rum i skabet.
 Skulle det nu ske at en sløset elev får 19V (udgangen fra strømforsyningen) klemt og ødelagt, så går det kun ud over den elev. Eleven tager så konsekvensen af sin handling, en død computer. 

fase
Tusind tak Fabrin. Jeg medbringer dit input til vores “finansminister”. Jeg er temmelig overbevist om, at der må være andre skoler og udd. Institutioner, der sidder i samme situation.
Vh
Skraberkridt

……”Sig nu bare undskyld og kom videre”….
Der er noget fundamentalt forkert i opbygningen af de skabe, når det er 230v ledninger der kan komme i klemme 

Skabe bør indrettes så laderen ligger på en dedikeret hylde som eleverne ikke tilgår, og kun de tynde USB ledninger går ud på hylden hvor tablets sættes til opladning.

Hvis HPFI går når de tynde USB ledninger kommer i klemme, er der noget galt med kvaliteten af jeres USB ladere, da de ikke sikrer tilstrækkelig galvanisk adskillelse fra nettet.
Hvis dette er tilfældet, er det et farligt og ulovligt forhold som skal korrigeres hurtigst muligt.

Hvis det bruges original lader, skulle det være i orden, men det kan være at dem der står for installationen, har fundet en uoriginal lader med mange udgange, for at gøre installationen mere simpel?

Man kan jo få meget billigt skrammel på nettet, som bestemt ikke overholder de europæiske krav.

Elektronikteknikeren
løsningen er da simpel et combirelæ til hver ladeskab .så er det kun det ene ladeskab der mister spændingen hvis rcd relæet kobler ud.De andre ladeskabe vil stadigvæk virke da hver skab køre på hver sig egen forsyning
Tak til både Gregeren og Jensen55.
Hvert skab består af tre “søjler” af ti mindre skabe med to 230v stikudtag i hvert skab. Alt er lavet i metal og jeg mindes at have set en jord-klemme ind bag skabene. Der er en (billig!) plastiklås på hver låge. Det er de originale ladere, der fulgte med de udleverede computere, der bliver sat ind i hvert skabs stik. Men sandt er det at 230v netledningsstykket er så tilstrækkeligt langt, at det har mulighed for at blive  “guillotineret” af skabslågen, ligesom den tynde ledning fra lader til computer. - og så er “kulturen” blandt en del elever ikke altid så fordrende for ønsket om at passe på tingene og bruge det med fornuft. Det er læreren der står med et problem, når en (eller flere) elev(er)s computer ikke virker. -ikke eleven. 
Hvis vi koger alt helt ind til benet, må slutfacit være, at undervisning bør betragtes som en minimums-kerneydelse på en almindelig folkeskole og eftersom al undervisning er blevet omlagt fra fysiske bøger til digitale platforme i løbet af de sidste 5-7 år, står vi tilbage med en gigantisk teknisk (men for forældrene desværre usynlig) udfordring.
 Til gengæld ærgrer en del af mine kolleger sig nu over, at praktisk el-lære ikke indgik som en del af pensum på seminariet. 

……”Sig nu bare undskyld og kom videre”….
Annonce
Det er læreren der står med et problem, når en (eller flere) elev(er)s computer ikke virker. -ikke eleven.
Det må da i allerhøjeste grad være eleven, der står med et problem, når problemet skyldes skødesløshed. Så kan de måske lære at passe bedre på tingene?? 

fase
Handler det ikke om "Learning by doing" princippet ?
Hvis du er skyld i at der ikke er strøm til lærings devisen, så bruger vi bare de gode gammeldags analoge bøger, samt papir og blyant.
Når en elev er skyld i at alle skal sidde med næsen i en bog og tage notater i hånden og derefter skal skrive det hele ind i pc'en når den igen har fået strøm, ja så lærer de det nok i løbet af et stykke tid...

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Som der er flere der har nævnt bedste og sikkertogså billigste løsning er vel et kombi relæ til hver skab"………
Hvis der skal monteres kombirelæ i hvert skab så skal den fælles HPFI relæ tages væk eller erstattes af en med højere udløse strøm. Ellers vil den ofte slå fra samtidig med den direkte fejlramte

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 20-01-2022 23:36:28

Hvis der skal monteres kombirelæ i hvert skab så skal den fælles HPFI relæ tages væk eller erstattes af en med højere udløse strøm. Ellers vil den ofte slå fra samtidig med den direkte fejlramte
Du montere da bare et selektiv rcd relæ foran så det problem over

 

Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis