Fejlsøgning på gruppetavle -smarteste løsning

På min skole har 12 klasseværelser på samme etage fået opsat 30 computeropladningsskabe i hver klasse. Der er trukket seperat strøm til alle skabe samlet i etagens eltavle i én gruppe + et hpfi relæ. Alt sammen meget fint og kommunalt. Men nu kommer problemet: når en elev sjusker med isætning af ladekabel i eget skab eller evt. kommer til at lukke metallågen med en ledning i klemme i bare ét klasseværelse, så ryger hpfi relæet ude på gangen, hvilket cutter strømmen til samtlige ladeskabe (30x12=360). Hvilket ofte resulterer i døde computere hver morgen for 300 elever -og så kan der gu hjælpe mig bruges lang tid på fejlsøgning. Flere voksne med en walkie talkie -øv!!  Helt ærligt. Vi kan sætte en mand på månen. Er der ikke en nem måde at løse problemet på, hvor jeg lynhurtig i eltavle skabet kan se hvilken klasse og hvilket skab den er gal med??? -uden nødvendigvis at skulle montere 12 hpfi relæer (et for hver klasse)??
Vh
Kridtskraberen
Ps: har du en løsning, er jeg temmelig sikker på, at der bliver travlt for dig og dit firma. De to el-installatører, der indtil videre har kigget på problemet, står formentlig stadig og klør sig i håret. 

……”Sig nu bare undskyld og kom videre”….
På min skole har 12 klasseværelser på samme etage... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad skulle det hjælpe at montere et selektivt RCD relæ foran de andre. Der er intet udover kablet til forsyning før skabene med computere.

fase
Fabrin
Det hjælper som sådan ikke, men der er  beskrevet en fælles HPFI i tavlen, og det er den der kan give problemer med at udløse samtidig med en af de enkelte i hvert skab. Og der skal vel være RCD relæ selv om der kun er kabel i installationen ? 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvis der monteres et RCD relæ foran installationen til hvert skab, er kravet om beskyttelse mod farlig berøring vel opfyldt. Et RCD relæ sikrer ikke mod kortslutninger forårsaget af en klemt ledning mellem låge og skab. Det er ikke sikkert, at en kortslutning også medfører en jordslutning med udkobling af RCD relæet til følge. Det betyder, at såfremt man vil sikre sig mod udkobling af alle skabe ved kortslutning, bør der monteres et kombirelæ ved hver skab.

fase
Tak for alle jeres input. Den tekniske leder (læs: pedellen) har holdt møder med elektriker. Det største problem består åbenbart i, at der skal ny-kables fra el-tavleskab på gangen til hvert eneste klasseværelses-computer-lade-skab. -og den udgift har kommunen åbenbart ikke fundet nødvendig (før nu). - og så vil man samle 3 klasseskabe på hver RCD relæ. Hm….så skal man “kun” fejlsøge på 90 ladeskabe. En klar forbedring.
Fatter ikke altid kommunal logik……


……”Sig nu bare undskyld og kom videre”….
Hej
Hvad siger brandmyndighederne til ladere der ligger i et skab måske under en trøje?
Der hvor mine børn gik blev det kasseret inden de kom igang.
Mvh
Mini me

Annonce
Skabene er så små, at der kun kan ligge en laptop og måske et par bøger/mapper. -og så er de lavet i metal hele vejen igennem. 

……”Sig nu bare undskyld og kom videre”….
det var bare for at i ikke blev helt færdig og der så var nogen der kasserede løsningen efterfølgende ;-)
Mvh
Mini me
Skraberkridt skrev den 27-02-2022 18:04:12

Tak for alle jeres input. Den tekniske leder (læs: pedellen) har holdt møder med elektriker. Det største problem består åbenbart i, at der skal ny-kables fra el-tavleskab på gangen til hvert eneste klasseværelses-computer-lade-skab. -og den udgift har kommunen åbenbart ikke fundet nødvendig (før nu). - og så vil man samle 3 klasseskabe på hver RCD relæ. Hm….så skal man “kun” fejlsøge på 90 ladeskabe. En klar forbedring.
Det lyder interessant med ny kabling. Har du nogen ide om hvorfor og hvordan? Der er formentlig fremført et femleder kabel eller hvordan?

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis