Anbefal ukrudtsmiddel til sprøjte ved siden af hækken

Jeg har diverse ukrudt, som små græs arter mm der vokser op uden for min hæk igennem granit skærverne. Hvad vil i anbefale at sprøjte med? Det er vigtigt det ikke dræber hækken. Men hvad skal man kigge efter for at være sikker på det ikke dræber hækken?

Har læst en billig metode kan være eddikesyre (frabeder mig kommentarer om det ikke er godkendt osv) 😊 Men spørgsmålet er om det kan risikere at dræbe hækken?

Sidste år købte jeg det der ecostyle ukrudtsfri - noget værre skrammel. Holder maks 1 uge! 
28 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Knofedt og skuffe/hakkejern er sagen , alle ukrudtmidler uden undtagelse ender i grundvandet , tænk på næste generarion som også gerne ville kunne drikke vand fra hanen .

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Jeg har da før brugt roundup helt ind til hækken, det har ikke skadet den, det er en ligusterhæk, men du må ikke ramme bladene på hækken.

Så en sprøjteskærm er en god ting at bruge.

Vi prøver igen, i morgen --
Karl smart har givet svaret.

Desværre er det stadig en udbredt opfattelse at en smule sved på panden i forbindelse med manuelt arbejde er en livstruende tilstand.   
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Du kan jo også bruge en ukrudts brænder, men stadig skærm af ind mod hækken så du ikke svider bladene.


Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
Økologer er ret glad for at bruge planteajle. 
Spørger konkret ind til gift - ikke alle mulige løsninger med hakkejern, ukrudtsbrænder, synge for planterne osv :)

Roundup, er det noget værd det fortyndede. An kan købe? Det store minus er at det er pænt dyrt. Der må da være noget ufortyndet man ikke har formået at fjerne endnu?
Hvorfor sætter du ikke bare en plastikhæk og hælder svovlsyre ud over resten? Så har du ro de næste år.

Hejsa

Uagtet min egen holdning til nødvendigheden af at bruge gift specifikt til hækken så her mit forsøg på at svare loyalt på spørgsmålet. Det er dog et sisyfos arbejde du har kastet dig ud i... sig til hvis du vil have et mere langsigtet alternativ :)

Du  kan sagtens bruge Roundup under en etableret hæk, det er brugt i årevis under fx. frugttræer. Det virker ved at trænge ind i blade og ned i rødder. Derfor skal du blot undgå at sprøjte på bladene af hækken.

Det er korrekt at man i dag ikke kan købe ufortyndet glyphosphat (roundUp) i almindelig handel. Sprøjter du korrekt og målrettet på ukrudtsplanten i stedet for at "bredsprøjte" vil du imidlertid komme langt med de der sprayflasker. Det behøver ikke være round-up, kig på indholdsfortegnelsen efter glyphosphat. Læs anvisningerne og følg dem nøje så gør du mindst skade.

Man kan godt skaffe ufortyndet glyphosphat på nettet hvis man er lidt kreativ. Det kan også skaffes i udlandet hvis man alligevel er ude at rejse.

Held og lykke med projektet :)
Der er yderligere 18 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også