Forudindstilling på radiatorventil

Kan jeg bruge forudindstillingen på radiatorventilen til at sikre, at vandet ikke er for varmt, når der forlader radiatoren?

Jeg har et Danfoss link system og jeg oplever, at når det åbner helt op, så kan radiatoren ikke nå at afgive nok varme af vandet.

Hvis jeg nu begrænser flowet til radiatoren, så bliver det vel bedre og jeg vil vel også bruge færre m3 fjernvarme og udnytte dem jeg bruger bedre?

Eller???? 
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har prøvet at nørkle en del med dette DanfossLink system. Herunder at søge råd og tips fra VVS'ere. Jeg blev anbefalet aldrig at køre med større temp.forskel end 3° på hjemme og ikke-hjemme tilstand. Selv om man indstiller forindstillingen på hver enkelt ventil, så den afspejler afstanden til radiatoren kan det være svært at sikre at der ikke er ventiler, der blot åbner helt op, og er radiatoren lige i underkanten rent størrelsesmæsssigt, så vil den nok være helt åben i lidt længere tid indtil følerelementet registrerer en temp.stigning i rummet. Har du flere enheder i samme rum, kan det måske betale sig at overveje en separat rumføler?
Men ja, prøv du bare at 'stramme' denne forindstilling en smule, men notér hvad den stod på da du begyndte. Billedet herunder viser hvordan man kan trække denne forkromede ring et par mm. ud og dreje den til en ny indstilling.
Husk at linksystemet har en slags 'adaptiv' learning, hvor det 'lærer' dit system at kende, så lad det køre et par cyklusser for hver gang du ændrer en fysisk indstilling.


Jeg vil hellere blot lave tingene end lave dem om......
Og så tror jeg kun på nisser i sidste halvdel af december.......
  :-)
Tak for svar. Men hvordan virker det i teorien? Altså hvis jeg nu bare for at skære eksempel ud i pap skruer den helt ned på 1. Så vil min radiator jo kunne bruge alt varmen i vandet. Også vil min fjernvarmeregning vel falde, da jeg bruger mindre vand og trækker mere ud af der jeg får ind. Selvfølgelig vil radiatoren så have svært ved at varme rummet op og måske konstant være åben. Så det kan jeg ikke lige dreje. Men jeg tænker, at den skal stå et sted så når den er fuld åben, så kan varmen fra vandet fortsat nå at blive afgivet tilfredsstillende på radiatoren?

Vi kører 21 - 18 dag/nat kunne prøve 21-19.

Min installation er at alle radiatorerne er fundet direkte på fjernvarmen enkeltvis. Så det varmen der ikke bliver afgivet ryger direkte i returen og det må helst ikke være alt for varmt. 
Jeg ville blot prøve at give denne forindstilling(eller flowbegrænsning) en lidt strammere indstilling over et par gange. Og på et tidspunkt vil du opleve at den så ikke kan opvarme rummet nok, og så løsner du indstillingen en smule igen. Det er nok det bedste du selv kan udføre uden beregninger og måleværktøj. Men er din bolig en del af et større lejlighedskompleks, kan du måske rådføre dig med den teknikker der passer varmecentralen?
I 'min ejendom' på Vesterbro ligger de nærmeste radiatorer kun få meter fra varmeveksleren mens de yderste ligger op til 80 meter væk. I det tilfælde bruges denne (flow-)forindstilling til at begrænse de nærmeste radiatorer, så de ikke nupper alt varmen/vandet.
Afkøling af fjernvarmevandet er naturligvis en vigtig detalje. I kbh er udgangspunktet at det skal afkøles med 37° C før det ryger retur. Bliver det afkølet med mere end de 37° C belønnes kunden på årsregningen, ligesom denne 'straffes' med ekstraomk., hvis ikke dette mål kan nås. Vi har et såkaldt lavtemp-anlæg i min ejendom, og da jeg passede det kunne jeg pine afkølingen op på 61° :-) Men ja, Det kommer ind i ejendommen med en temp på omkring 90° C og man kan jo ikke afkøle til mindre end stuetemp. Om det samme kan nås med et gammeldags anlæg vides ikke?
Selve dette belønningssystem bygger på en teori om at jo mere kunden kan afkøle det fremførte vand, jo mindre mængder vand skal pumpes rundt og det kræver mindre rør/isenkram = mindre udgifter.

Jeg vil hellere blot lave tingene end lave dem om......
Og så tror jeg kun på nisser i sidste halvdel af december.......
  :-)
Har selv brugt en del tid på netop dette.. Nu bor jeg i hus så har lidt andre "udfordringer" der også skal med i tankerne..
Det som sådan meget nemt, altså hvis du ikke vil nørde helt vildt i det og bruge div. formler for helt præsise indstillinger :)

Det virker på den måde at selve ventilen går fra 1-7 og så N. Den bestemmer hvor meget vand der skal lukkes ind når der kaldes på varme af termostaten.
Jo mindre rum jo mindre indstilling, MEN jo længer væk fra fjernvarmen jo højre indstilling. Og så der lige det med hvis du har 2 radiator i samme rum og størrelsen på dem :) Ja ok helt nemt er det ikke haha..

Du bør aldrig sætte den på mindre end 2, ellers kan den blive tilstoppet da der ikke er flow/tryk nok.
Hvis du har et rum på 25m2 skal den stå på 4, men hvis du har 2 radiator i rummet skal de i teorien dele den indstilling, altså 2. Men det holder ikke helt efter min mening, her vælger jeg at give dem ca. 3 hver og det funger fint. Ellers varmer de ikke nok syntes jeg... 

Det det handler om er at ca. 70-80% af radiatoren er varm fra toppen og ned så bunden ca. 20% er mærkbart koldere. Den kolde del er dit retur vand. Hvis man indstiller den for højt vil hele radiatoren være varm og dit returvand der ved også være for varmt (du udnytter ikke varmen optimalt) Ergo en ekstra regning, og der faktisk ret mange penge at spare om året.

Start fra en ende, de fleste skal indstilles på mellem 3-5.. N (Neutral og fuld spade på mængden) er kun hvis de meget langt væk i systemet eller bare ikke kan få nok varme frem (her kan der være andre ting der spiller ind)  

P.S
Som hoved regel skal der være en minimums forskeld på fremløb og retur på 30 grader, men dit returvand må ikke være varmer end 40 grader..

Det vil svinge over tiden, nogle gange er dit returvand 41 grader og andre gange 37, og det helt fint da det er et snit de tager.

Så hvis dit fremløb er 70 grader bør dit retur være mindst 40 grader da der 30 grader mellem 40 og 70 og du holder dig under 40 grader på dit returvand.
Hvis dit fremløb er 80 er det ikke ok dit retur er 50 selvom der 30 grader mellem 80 og 50 da dit retur er over 40.

Husk også lige at tjekke for luft i systemet, er radiatoren ikke udluftet vil det hele være lidt forgæves.

Håber det giver mening :) 
Annonce
Hvis du har et rum på 25m2 skal den stå på 4, men hvis du har 2 radiator i rummet skal de i teorien dele den indstilling, altså 2. Men det holder ikke helt efter min mening, her vælger jeg at give dem ca. 3 hver og det funger fint. Ellers varmer de ikke nok syntes jeg.

Det er ikke helt korrekt det du siger. Når man  laver en udregning på en forindstilling af en ventil, så gælder det for kun for den radiator du regner på. Er der flere ventiler i samme rum så regner du dem enkeltvis.

 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

Hmm har ellers læst man skal dele dem, men tak for dit input :)
Så der også trykket man skal tage hensyn til, man burde nok få en VVSér ud for at gennemgå indstillinger på ens fjernvarmeunit. Derefter trykmåle alle enheder og indstille dem korrekt. Men igen burde man nok kun gøre hvis man oplever problemer eller en meget høj regning i forhold til størrelsen til ens bolig.

Man kan sammenligne ens forbrug med andre hustande inde på ens fjernvarmes hjemmeside. 
Når jeg kigger på mine ventiler. Så er der på få af dem et meget tydeligt mærke. På andre kan jeg med en negl mærke et lille hak ca kl 12.

Kan jeg gå ud fra at hakket jeg kan mærke kl 12 er indstillingsmarkeringen?

Og vi er enige om at 1 giver det mindste flow = størst varmeudnyttelse og 7 eller N giver et større flow.?
Og vi er enige om at 1 giver det mindste flow = størst varmeudnyttelse og 7 eller N giver et større flow.? 

Hvad gør du så når det bliver for koldt i rummet? Du bliver nødt til at øge forudindstillingen, så du får et større flow.

fase
BS9000 skrev den 24-01-2022 16:47:47

Når jeg kigger på mine ventiler. Så er der på få af dem et meget tydeligt mærke. På andre kan jeg med en negl mærke et lille hak ca kl 12.

Kan jeg gå ud fra at hakket jeg kan mærke kl 12 er indstillingsmarkeringen?

Sådan ser 'hakket' ud - kig mellem de to gule pile på billedet. Jeg har desuden trukket en tynd gul streg. så man kan se at denne 'ring/forudindstilling' er indstillet på lige over 2. Hvis du læser '12', så er du altså mellem 1 & 2 :) .

Jeg vil hellere blot lave tingene end lave dem om......
Og så tror jeg kun på nisser i sidste halvdel af december.......
  :-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis