Gammelt afløb badeværelse (beton?)

Hej med jer :-)

Vi har købt hus for et års tid siden, og i den forbindelse var der en K3 i tilstandsrapporten omkring badeværelsets afløb. Kommentaren var at man der “dobbelt risteramme”. Jeg har tænkt over om man bør gør noget ved det. Når jeg åbner ned til afløbet ligner det umiddelbart noget gammelt beton og møg, men jeg har ingen erfaring omkring det.

Er der stor risiko ved det nuværende afløb og bør man få det udbedret? En VVS mand estimerede opgaven til omkring 20.000 for udskiftning af afløb inkl. ophugning osv.

Her ses afløbet. Det er sæbe skum man ser i bunden, og det lille hul til Venstre kommer fra håndvask.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv i første omgang at gøre afløbsskålen under nederste risteramme rent og se om, der ikke er en afløbsskål af støbejern eller rustfri stål under det, der ligner snavs. Skummet indikerer, at der er en vandlås lige under.


fase
Prøv med en spartel.

fase
Sæt en prop/bold nederst i afløbet, og fyld et par skefulde citronsyre og kogende vand i hullet, og lad det sidde og trække.

Det er tydeligt at der er en gammel risteramme under den nuværende, det er en klassisk fejl, og giver altid en K3 da det er noget fusk.

Men dit hus braser ikke sammen af den grund, og det er ikke sikkert at det giver dig problemer, lige med det samme.

Elektronikteknikeren
Det der er problemet er at der er risiko for at fugt siver ud i beton lige under øverste rist. Har du så jernrør i gulvet til vandhane eller gulvvarme påvirkes de udefra af fugt og ruster. Det kan så koste nyt badeværelse til de mange tusinde som det løber op i. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Ok mange tak.

Så jeg går ud fra det er noget man skal have lavet? Det lyder ikke som om det "måske" er noget der sker, men at det bare er et spørgsmål om tid?
Det kan holde til i morgen, eller til om 30år.
Det er ikke til at sige, det kommer helt an på brugen af afløbet, samt de lokale forhold.

Jeg ville personligt selv få det lavet, men samtidig med en planlagt renovering af hele badeværelset.

Det er en ret destruktiv affære, da tilstødende rør også skal brækkes op.

Elektronikteknikeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også