Multipuds på gamle fliser

Jeg har et hus fra 1980 med et lille gæstetoilet, hvor der er  fliser i 1,8 m højde. Overvæggene er med tapet. Der er et håndvask, og selvfølgelig toilet.
Jeg overvejer at spartle fliser og overvægge med multipuds eller et andet lignenede produkt. Målet er at få glatte overflader. Men må man det uden at overtræde lovgivningen mht vådrumsregler ?
Er der noget jeg skal være opmærksom ?  Maler man overpå multipudsen og med hvilken type maling ? Nogen der har forslag til hvordan man evt. kan udligne overgangen mellem flisekant og overvægge, så det ikke ligner en lappeløsning ? Gode fif med hensyn til alt modtages med tak.
Mvh Cammel
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Så vidt jeg ved, så er den eneste betingelse for at det er lovligt, at der ikke er nogle fliser, der sidder løst. Du skal derfor rundt og tappe samtlige fliser af med skaftet på en skruetrækker eller lignende, og høre om nogle af fliserne har sluppet. Hvis fliserne har sluppet, så skal de bankes ned, og enten erstattes af en ny (gammel) flise, eller hullet fyldes med puds.

Her er link til en guide, som du kan kigge lidt på. I øvrigt kan du overveje at bruge helt almindelig multi fliseklæb (den fleksible), da det er lige så godt som det dyrere multipuds.

Hellere leje end at bo på gaden.
Reglen om vådrums membran ( hvis det er det du tænker på ) gælder kun hvis der er gulvafløb.
Så du må stort set gøre som du vil på dit toilet som jeg forstår din beskrivelse.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
ev elmand skrev den 18-01-2022 23:28:39

Reglen om vådrums membran ( hvis det er det du tænker på ) gælder kun hvis der er gulvafløb.
Så du må stort set gøre som du vil på dit toilet som jeg forstår din beskrivelse.


Tak for svar 
Der er gulvafløb på gæstetoilettet.
Og min bekymring er netop reglerne om vådrumsmembramer. Jeg kan ikke rigtig forstå hvilken forskel det vil gøre lovgivningsmæssigt, hvis man bare lægger et ekstra lag oven på eksisterende fliser , men gider jo omvendt heller ikke at risikerer ballade, når jeg en dag vil sælge huset.  
Mvh Cammel

 

Jeg tror såmænd heller ikke det vil gøre nogen forskel. Og er det lavet før regler om vådrums membran så kan man ikke sige noget til den del.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Uden at ville skrive under på det, så er jeg ret sikker på, at vådrumsmembran kun er et krav ved nyetablering - altså hvis fliserne skal bankes ned, og nye skal sættes op. Hvis du laver et lag / en skal udenpå den eksisterende konstruktion, så er der ingen problemer, hvis badeværelset altså er lovligt konstrueret.


Hellere leje end at bo på gaden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også