Hvilket rørgevind er dette? (23,8 mm??)

Jeg skal have afmonteret vores håndvask i kælderen, så jeg kan pudse væggen op bagved. Men der er ikke nogen stophane på håndvasken (og det ville jo være rart ikke at skulle have lukket for hovedhanen under hele projektet).

Jeg havde håbet at det kunne klares med en 3/4" stophane fra byggemarkedet (som på billedet nedenfor), men gevindet på vandrøret som løber til er kun 23,8 mm i ydre mål og dermed lige en anelse mindre end 3/4" som jeg måler til 26,1 mm ?

Er der nogen der ved, hvad 23,8 mm er for et mål? (så jeg kan finde en fitting der passer)

På forhånd tak :-)
(...også for et virkelig godt forum for en relativt nybagt husejer som mig)


- Thomas
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv at skrue den yderste messingfitting af jernmuffen og sæt den i den klemfitting, der er på kobberrøret. Så vil du måske få et indre gevind, der passer med en typisk stophane.
Den galvaniserede muffe skrues af og du for noget der ligner 1/2" gevind ( kan også være 3/4"
Man kan ikke skrue almindelig rørgevind på klemfittings, men som skrevet ovenfor så sidder overgangs stykke allerede på muffen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Du skal købe sådan en tittings , husk paksalve / garn

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
FITTINGS

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Tak for jeres hurtige svar!  . Det lykkes mig - med en hel del anstrengelser - at få skruet den yderste messingfitting af jernmuffen, og så var der faktisk et 3/4" gevind mellem jernmuffe og messingfitting, som jeg kunne sætte stophanen i - med brug af pakgarn og -salve.
...Min første (og indtil videre tætte) samling af vandrør   

- Thomas
Annonce
Ja, det er ikke så svært når man først får det lært   

Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
Er det tilladt at spørge, hvorfor du ikke købte en ventil med indvendig gevind i begge ender. Det ville have set mere professionelt ud.

fase
S. Fabrin skrev den 18-01-2022 12:32:22

Er det tilladt at spørge, hvorfor du ikke købte en ventil med indvendig gevind i begge ender. Det ville have set mere professionelt ud.

Ja, det har du da egentlig ret i. I en hurtig og lidt forvirret tur til det lokale byggemarkede kunne jeg kun finde en model med indvendigt og udvendigt gevind. Næste gang (hvor jeg har lidt mere overblik over hvad muffer og fittings er) vil jeg nok tage mig tiden til at få det bestilt hjem over nettet.


- Thomas
Næste gang (hvor jeg har lidt mere overblik over hvad muffer og fittings er) vil jeg nok tage mig tiden til at få det bestilt hjem over nettet.
Jeg oplever tit, at byggemarkedet er særdeles villige til at give råd om og hjemtage den model, som ikke lige er på lager. Det tager så en dag eller to, og jeg sparer portoen på de ca. 30kr.

fase
Den galvaniserede muffe bør fjernes. Ikke kun for udsenets skyld. den vil med tiden blive tæret da den er lavest i spændingerækken. Jeg havde lavet noget lignende velvidende at det var forkert, men det var lige det jeg havde. En dag jeg sad på toilettet ( det var ved side af det) Kom det er tynd stråle vand over på mig. Den var tæret igennem.  Det tog nok 5 år.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis