Nedrivning af stald

Halløjsa.
Jeg håber, at I er sådan nogle der kan hjælpe os lidt. Sagen er den..
Vi er ved at købe drømmehuset på landet, men realkreditten har bestemt, at tilhørende staldbygning (250 kvm) skal ned   
Den er i virkelig dårlig stand - hvilket vi har vidst fra start.
Vi vil gerne spare så mange penge så muligt og gerne gøre så meget selv så muligt.
Erfaring søges derfor..
Vi ved vi skal have en nedrivningstilladelse, men koster det noget?
Når man selv gør det, skal man så have de der miljøtest eller hvad det hedder?
Gode fif og tips modtages med glæde.
Mvh
Os  

Det har jeg ikke prøvet før - så det kan jeg nok godt.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
I en gammel stald tror jeg ikke der er problemer med farlige stoffer, bortset fra hvis der er eternittag på. Det skal nedtages korrekt.
Nedrivningsilladelsen skal søges hos kommunens byggesagsafdeling, og jeg vil tro at den er væsentlig billigere end en byggetilladelse. Prøv at ringe til dem.

Søren O
Tak for svaret.
Af hvad sælger oplyser, så er der ikke andre farlige stoffer end - som du har gættet - eternittag. Heldigvis har vi allieret os med noget omgangskreds, der har leget med den slags før og har styr på det.
Men så mener du ikke at sådan en miljørapport/screening er nødvendig?
Jeg prøver at ringe.

Det har jeg ikke prøvet før - så det kan jeg nok godt.
Er bare hamrende nysgerrig..

Hva interesse har en realkredit i, at en stald bliver revet ned ?

Mvh. Christian M
 

Ja det sidste kunne være spændende at høre om. Det kunne jo være på grund af regler om lavere % låneloft i forbindelse med landbrug. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Christian M skrev den 17-01-2022 21:56:23

Er bare hamrende nysgerrig..

Hva interesse har en realkredit i, at en stald bliver revet ned ?

 Sikkert på grund af det forringer ejendommens værdi, med en gammel forfalden stald, og skal den fjernes professionelt, er det jo ikke ligefrem billigt.


Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
Godmorgen.
Helt i orden at være nysgerrig.
Grunden til at realkreditten vil have revet det ned er fordi ejendommen ikke er omsættelig til prisen, hvis staldbygningen er der.
Altså må vi ikke låne de 80% på realkredit, som man normalt gør, med mindre vi lover at rive den ned inden for 2 år.
Banken har regnet ud, at vi ikke kan låne til huset, hvis vi ikke kan få realkredit på 80%, da det så bliver for dyrt.
Vi har fået lov at låne 100.000 kr til nedrivning eller renovering, men banken mener bestemt ikke at vi kan renovere.  

Vi er egentlig super ærgerligere over at stalden skal ned, da den skaber gårdmiljø og læ.
Jeg har vedhæftet et billede. Der var der står fyr, er der sjovt nok et fyrrum, og vedsiden/bagved er der vaskerum, men hele den længe vil vi gerne beholde. (Havde vi råd havde vi beholdt det hele.
Murværk fejler ingenting, vinduer, der skal lidt nye glas hist og her. Men træbeklædning, loft/gulv indmad af træt er færdigt. Store dele af tag konstruktionen fejler ingenting, men andre steder er den færdig! Den ene gavl er ikke eksisterende, så altså der er god udluftning.  Længen helt over til højre er carport agtigt.

Vi har mange ideer til hvad der kommer til at ske efter tag og tagkonstruktion er nede.
1. Alt på nær grøn bygning ned, behold gulv/fundament fra det nedrevet og få planeret med beton. "Fladt tag" på tilbageværende bygning. 
2. Al tag og tagkonstruktion pilles ned, al indmad ud. "Fladt tag" på grøn bygning, Fixer murværk til en meters højde og laver orangeri.
3. Al tag og konstruktion ned, al ubrugtligt indmad ud, nyt "fladt tag hele vejen rundt.

Det har jeg ikke prøvet før - så det kan jeg nok godt.
Hej! Jeg overvejer et tilsvarende projekt. Hus fint, de gamle udbygninger ved at falde sammen. Derfor ville jeg rigtigt gerne høre, om I har besluttet jeg for, hvad I gør, og hvor meget det har kostet. 
Hilsner
Hanne
Jeg nedlagde 120 m2 gammel staldbygning selv. En nedrivningstilladelse til kommunen og da den var i hus, så i gang. Eternittag blev taget ned med masker og dragter og så på genbrugspladsen, som ville have 20 plader om dagen.

Resten gik stille og roligt af sig selv med efterfølgende opbygning, hvor der var hul til de eksisterende bygninger.

 

Når bygningen er i så dårlig stand som du siger så lyder der med at rive ned til 80-100 cm over gulv og så lave orangeri som en god ide. Det ville også potentielt give mere læ end en bygning med fladt tag. Men 100.000kr får under alle omstændigheder hurtigt ben at gå på.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis