Multicutter

Jeg er på udkig efter en multicutter.
Jeg har Makita 18V-batteriværktøj, men det er ikke en maskine jeg planlægger at bruge specielt ofte, så jeg er i tvivl om, om det kan svare sig at købe en trådløs.
Men når jeg så ser på sådan en her, https://www.bosch-diy.com/dk/da/p/pmf-350-ces-0603102200-v39178, så koster den 1100, hvilket er 250 kr mindre end https://www.prishammeren.dk/shop/makita-multicutter-kulloes-8364p.html. Og 250 kr virker bare som meget lidt at spare for en, antager jeg, ringere maskine med en håndfuld assorterede klinger.
Er der noget jeg misser her?

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nej, du misser intet. Bosch'en vinder på ekstraudstyr og smarte funktioner (salgsgas), som du aldrig får brug for, så hvis du allerede har batterier til Makita, så er det helt sikkert et bedre valg. Hav i mende, at du ud over de 250,- merpris også kommer til at anskaffe klinger, og dårlige klinger på en god maskine er værre end gode klinger på en dårlig maskine.

Hellere leje end at bo på gaden.
Hvis du ikke skal bruge den specielt ofte så køb bare en billig maskine.

Måske denne:
https://www.silvan.dk/einhell-multisliber-fugeskaerer-tc-mg-220-1-e?id=2660-2032271&gclid=CjwKCAiAxJSPBhAoEiwAeO_fP0O6xhgNlykfgwgR_7VJ-8bNzWnUQd15kQcev3hu6glYvLorOubV4xoCbqcQAvD_BwE

Du skal dog ikke spare på klingerne. Drop de sæt med assorteret klinger. Det holder ikke til noget, kun meget små opgaver (få minuter) Køb kvalitets klinger der sælges enkeltvis.

Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
Jeg har haft en billig maskine (Falke fra J&F), det kan ikke anbefales, den havde en formidabel evne til at sende alle vibrationerne op i armen, istedet for ned i værktøjet.
Så købte jeg en Fein til ledning, super maskine,
Siden købte jeg en Makita 18 volt, den er jeg super glad for og bruger kun den.
Jeg har adaptere så jeg kan bruge stort set alle typer klinger, min er den gamle kul model, den nye Makita skulle være noget mere effektiv.

Jeg bruger klinger fra Fein og Bosch, de er gode synes jeg.

Se evt denne Danske youtube hvor de to makita testes mod hverandre.

Vi prøver igen, i morgen --
Mange tak for de gode input! Som det så ofte forholder sig, må jeg nok lige summe gevaldigt over, om jeg kan retfærdiggøre at købe kvalitet, eller om jeg skal tage en helt billig. Tak for at dele erfaringerne, je_ns, jeg vil huske på, at det ikke kommer uden en anden slags regning, hvis gnieren/den økonomiserende del af mig vinder!
Kan du leve med at klingen skrues fast med en unbrako skrue, kan du få en Makita akku multicutter til 819 kr
link​​​
Det er den model jeg selv har, og den bruger den billige slags af klinger.
(jeg skifter ikke klinge så ofte, bruger som regel den der er på, til den er slidt op.)

Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
Jeg havde en af de helt billige fra Harald Nyborg (200 kr.). Kvaliteten var simpelthen så ringe, at det var spild af penge. Klingerne var meget tynde/bløde og sad ikke ordentligt fast på maskinen, så de holdt ikke mange minutter. Det var ikke standard-kobling, så jeg kunne ikke købe kvalitetsklinger til den.

Jeg købte Bosch med 18V batteri, fordi jeg har andet værktøj med samme batterier. I dit tilfælde ville jeg uden tvivl gå efter trådløs og derfor tage Makita. Det er virkeligt lækkert uden ledning!

Starlock koblingen er genial og gør det super nemt at skifte klinge. Ved ikke om Makita kører med det også.

Mvh. AllanE
AllanE skrev den 18-01-2022 08:17:10

Jeg havde en af de helt billige fra Harald Nyborg (200 kr.). Kvaliteten var simpelthen så ringe, at det var spild af penge. Klingerne var meget tynde/bløde og sad ikke ordentligt fast på maskinen, så de holdt ikke mange minutter. Det var ikke standard-kobling, så jeg kunne ikke købe kvalitetsklinger til den.

Jeg købte Bosch med 18V batteri, fordi jeg har andet værktøj med samme batterier. I dit tilfælde ville jeg uden tvivl gå efter trådløs og derfor tage Makita. Det er virkeligt lækkert uden ledning!

Starlock koblingen er genial og gør det super nemt at skifte klinge. Ved ikke om Makita kører med det også.

 Makita har også en med Starlock kobling, men knivene er vist noget dyre, og man er så låst til at bruge det system.

Starlock kan også bruges til de gamle typer maskiner. (men ikke med et smarte låsesystem)

Men helt sikkert lækkert med Starlock...

Vi prøver igen, i morgen --
Den ældre Makita er sgu et godt bud, så jeg kan bruge mit batterisystem! Jeg bør nok spare de 500 kroner og tage den frem for den nye luksusmodel. Er det ikke også meget fedt at kunne bruge både starlock og de gamle klinger? Det virker, fra et forbrugerperspektiv, som om starlock-maskiner er en dyr omgang i forhold til klinger.

Jeg kan se, at magasinet "Gør det selv" har udråbt følgende billigmaskine til "godt køb": https://www.frishop.dk/pi/Skil-1491-DB-multiv%C3%A6rkt%C3%B8j-300W_9916644_21559.aspx. Så hvis nu andre skulle falde over denne tråd, så er det måske et bud for jer.

Tusind tak for al jeres hjælp!
Nipnip skrev den 18-01-2022 13:48:22

Den ældre Makita er sgu et godt bud, så jeg kan bruge mit batterisystem! Jeg bør nok spare de 500 kroner og tage den frem for den nye luksusmodel. Er det ikke også meget fedt at kunne bruge både starlock og de gamle klinger? Det virker, fra et forbrugerperspektiv, som om starlock-maskiner er en dyr omgang i forhold til klinger.

Jeg kan se, at magasinet "Gør det selv" har udråbt følgende billigmaskine til "godt køb": https://www.frishop.dk/pi/Skil-1491-DB-multiv%C3%A6rkt%C3%B8j-300W_9916644_21559.aspx. Så hvis nu andre skulle falde over denne tråd, så er det måske et bud for jer.

Tusind tak for al jeres hjælp!
Ja det er rart at kunne bruge forskellige typer af klinger, jar har et par gange købt nye Fein klinger på DBA rimelig billigt fordi ikke så mange bruger den type.

Som jeg har hørt det køre Skil for tiden med lavere priser, for at komme ind på markedet, så man kan gøre en ok handel, og Skil skulle være rimelig kvalitet i den gode ende af "hobby" værktøj.

Det er den her type der ofte er billige, ved ikke hvad den hedder, har selv lavet en adabter ved ikke om den kan købes.
Adabteren er bare med en sekskant..

 


Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis