Skal gardiner går ned over radiatoren?

Jeg er i færd med at forberede en indretning af min stue. Jeg er dog ikke flyttet ind endnu, så jeg småhygger mig med at simulere og planlægge hvad der skal være.

Jeg er kommet på den idé, at nogle lange, hænge gardiner vil gøre godt i en stue på 20 kvm, i stedet for kedelige rullegardiner eller - gudhjælpemig - persienner. Dels for at skabe nogle gode visuelle indtryk, men også for at spare på varmen.

Mht. til varmen spekulerer jeg dog over, hvad der virker bedst - skal gardinet hænger foran radiatoren eller kun nå ned til toppen af radiatoren. Udfordringen her er, at der er en altandør til venstre. Så hvad ser bedst ud? Og hvad er varmemæssigt bedst?

Gardinet til højre stopper over radiatoren

Gardinet til højre hænger helt ned til gulvet.

Indretningen har jeg lavet i Sweet Home 3D.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
 nå ned til toppen af radiatoren
Du vil lede varmen op til det kolde vindue og ikke ud i rummet. Du vil ikke spare på varmen, tværtimod.

Hvis du vil forbedre det visuelle indtryk kan du overveje at bygge en radiatorskjuler.
Designet rigtigt vil den have bedre mulighed for at lede varmen ud i rummet og ikke op til vinduet.


Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
Synsmæssigt er det bedre at gardinerne går ned til gulvet. At det samtidig har visse varmemæssige ulemper er et spørgsmål om du vægter det praktiske på bekostning at det æstetiske.

En løsning kunne være tynde gardiner i kombination med de tunge, hvor du kan trække for skiftevis eller i kombination. Imod taler dine små vinduer hvor du ikke fuldt ud kan udnytte det indfaldene lys.

Du kan også konstruerer en integreret radiatorskjuler der mindsker behovet for at radiatoren helt eller delvis skjules af gardinerne.

Prøv at lege videre med dit Sweet Home 3D. Måske dukker der en fjerde løsning op.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Tak for svarene, alle sammen. Som I er inde på, er de lange gardiner pænene - rent æstetisk. Men nu er jeg praktisk anlagt, og der skal kunne spares på varmen, så det vægter højest.
Så er det bare tarveligt af jer at foreslå en radiatorskjuler - nu får jeg jo lyst til også at bygge sådan en!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis