LED spots i forskallet troldtekt med sivloft bag

Hej

Jeg har et gl. hus med pudsede sivlofter i kælderen. Der skal forskalles og så troldtekt udenpå, da det gl. loft er træt og smuldrer pletvis.

Forskalling + troldtekt er knap 50 mm tilsammen. De alm. LED spots er min. ca. 63 mm i dybden. Dvs. at jeg kommer til at bore puds og sivmåtte væk + evt. den gl. forskalling for at de kan være der.

Nogen der har stået i samme situation, som kan bidrage med gode erfaringer? Jeg er bange for at det bliver et "drysse helvede" fra hullerne. Tænkte om det evt. kunne forsegles på en måde.

Der er i øvrigt papiruld i dækket mellem kælder og stueplan.

PS. Det er ikke et spm. om hvad jeg selv må og ikke må. Tak.

/Jakob

Mvh. Jakob Jørgensen
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du. Kan jo få spots med en lav højde f.eks de her er kun 33 mm i højden… ​Spot,lav højde​​​
Hej. Det er rigtigt ja. Det fik jeg ikke nævnt. Jeg vil foretrække nogle spots, hvor jeg selv kan vælge pære. Der er jeg nok lidt gammeldags   

De lave er også relativt dyre synes jeg. Skal bruge en del.

Mvh. Jakob Jørgensen
Tilsvarende type findes til godt 100 kr. Men hvis du vil have med udskiftelig pære så er højden der. Det er ligesom en naturlov. Der hvor der findes flest varianter er hos DETLED Den type der vises er med Fjedre som holder spot på plads. Det er ret hård ved kanten på troldtek at få dem monteret. Der er spot som har nogle vinger som skrue ned imod loftet de er beder egnet til troldtek.
En anden mulighed er at lave højere forskalling.
Du har ret i din bekymring omkring drysning fra loftet. Selve kanten på det pudsede loft kunne du nok forsegle ved at smøre det med fliselim. Det betinger at huller laves før opsætning af loft. Du kan ikke få hulsav op igennem hullet og skære yderlige op i det pudsede loft. Desuden skal der også være plads til at tilslutnings boks skubbes op igennem hullet i troldtek efter montering. Og der er 22 mm plads ( forskalling) lige lidt nok. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Erik

Godt indspark. Jeg kan se at eks. Norlux spots har en boks med en bredde på 27 mm. Tror løsningen bliver 2 lag forskalling = 44 mm. Så kan jeg også lade det pudsede loft være. Jeg ville gerne have haft loftet så højt som muligt, men det er nok den bedste løsning.
Jeg ser hvad jeg kan finde af spots med vinger. Du har ret i, at dem med fjedre er hårde ved eks. gips og troldtekt.

Jakob

Mvh. Jakob Jørgensen
Att. Erik:

Er det et spot som dette du tænker på?

https://detled.dk/spot/3476-hilux-d10-nature-indbygningsspot-gu10-i-hvid-20-stk-pakke-5714255002300.html

Mvh. Jakob Jørgensen
Annonce
Og så en pære som denne:

https://www.greenline.dk/philips-master-expertcolor-gu10-ra97-39w-3896?gclid=CjwKCAiA55mPBhBOEiwANmzoQjqM6m3iNb4vx09VeQ0OHTLBLiVOPMkXnj4AAADDRnPTkX791LmzihoC2CYQAvD_BwE

Mvh. Jakob Jørgensen
Dit nuværende loft er sikkert ikke lige, så du kommer nok til at lægge klodser under forskallingen for at rette det op. Denne opklodsning kan du jo lave, så den passer til den dybde du har brug for. 2 lag forskalling virker voldsomt.

Hvis det er en lavt-loftet kælder, så ville jeg også lige overveje om spots er den rigtige løsning. Lyset kommer ud som en kegle, og derfor bliver det let meget ujævnt, når det ikke når at sprede sig ret meget pga. lofthøjden. Jeg har 2 meter til loftet i min kælder, og lavede et forsøg, hvor jeg løst monterede spots med ca 1m mellemrum og almindelige pærer med 35 graders spredning. Gulvet var pænt jævnt oplyst, men f.eks. på borde var det tydelig forskel i lysintensiteten. Så meget, at lyset ikke kunne bruges til arbejdsbelysning, da der simpelthen var for ujævn belysning. Dertil kommer skyggerne, som spots er slemme til at kaste. Jeg prøvede dog ikke med 60 graders pærer, hvilket nok havde forbedret lyset en del.
Så inden du går i gang med at bore huller i din troldtekt, så vil jeg anbefale dig at lave en "lyskæde" med spots, og prøve at hænge den løst op i din forskalling. Så kan du bedre danne dig et indtryk om du vil være tilfreds med lyset og i øvrigt også finde den optimale placering af lyskilder.

Jeg endte med at montere 60 cm lange led-lamper mellem nogle af pladerne. De fylder ikke noget i dybden og giver lys med god spredning.
Gode pointer Jens 👍

Jeg kiggede faktisk 60 grader spredning i går, men fik ikke tjekket de Philips pærer. Kan se nu de kun er 36 grader. Tak.

Jeg får vel ca 195 cm i loftshøjde med 2 x forskalling. Lidt ujævnt loft men ikke noget jeg vil rette meget på. Kan da godt være jeg laver nogle stykker masonit for at klemme det sidste højde ud. Kan vel vinde ca. 1 cm.

Det er en vaskekælder så ikke ophold som sådan. Hvad er det for noget lys du har monteret? 

Mvh. Jakob Jørgensen
Det er denne spot jeg har monteret mange af de seneste måneder. LINK De har alle de gode egenskaber med lysfarve, farvegengivelse lav indbygnings højde og skrue montage med vinger.
Det eneste som strider imod de råd som du har fået fra andre er omkring udskiftelig pære. Det kan man ikke på disse. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det ser også fint ud. Hvordan oplever du spredningen på dem? Jens har jo en god pointe med at spredning kan være svært med spots.

Mvh. Jakob Jørgensen
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis