Isolering af vinduesramme/karm

Hejsa,

Jeg har efterisoleret en kold (fuldmuret) væg på ungernes værelser for ca et år siden med 15cm isolering, dampspære og gipsvæg. I selve vinduesrammen, var der ikke plads til isolering, og så jeg tog chancen og smed dampspæren og gipspladen direkte på den kolde mur. Hvilket nu selvfølgelig giver kondens og svamp. (Se billede)
Jeg vil derfor have pillet det ned igen og få isoleret så meget som muligt, uden at skulle fjerne 10-15cm mursten 😅.
Jeg har kigget på alm varmvægsplader (knauf), men er i tvivl om det er nok??? og hvis ja, kan jeg så skrue dem direkte ind i muren, da jeg tvivler på at jeg kan få stolper derind...
Andre som har stået med samme udfordring?

PFT, Morten 😊 
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds
Du kan sagtens skrue eller lime dem direkte på muren Men jeg tror desværre at problemet er noget andet. Der hvor vinduet sidder burde der være mindst 30 mm flamingo imellem ydermur og indermur. Altså den del af indermur der er drejet ud imod ydermuren. De 2 mure bør ikke have termisk ( varme ) forbindelse på noget sted hele vejen op. Det ligner en kuldebro eller under vindue.
Det første hus jeg købte i 1974 havde den fejl og det lignede det her. Jeg pillede alle vinduer ud, savede ned i indermuren så der blev plads til isolerings strimmel på de 11 cm i bredden. Det var ellers et helt nybygget hus med entreprenør var gået fallit så der var ikke noget at hente der. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det er ikke "vindues håndværkere" der har fejlen hvis jeg har ret i min formodning. Det er i så fald en generel fejl ved murværket.
Men har i lige får nye vinduer kan det naturligvis være manglende "stopning" altså huller i hjørnet på den isolering man stopper ind imellem murværk og vindue. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Erik,

Du har ret. Vinduet står bare på muren, hvor der i siden er plads til isolering (se billeder).
Jeg har ikke mod på at banke muren ud under viduet, så vil lidt dampspærre, en flamingoplade og så en MDF vindueskarm ovenpå være nok? eller får jeg bare problemet "om lidt" igen?

Det er vel ikke ydermuren det står ovenpå. Der er jo lavet en forsatsvæg, og mon ikke den mur der ses er indermuren. Så er der en ydermur længere ude.
Hvis jeg har ret så er det meget nemt at banke den  øverste sten væk og få noget isolering lagt der ind under vinduet i stedet. Så må du lige have et par lægte stumper eller andet til at bære vindues bundstykke ( også kaldet vindueskarm)
Er der stoppet ordentlig med isolering på de nederste 10 cm. (billede 2 ) Det skal ikke stoppes hårdt men være fyldt ud med isolering.
Som det står nu kan du måske mærke hvor det eventuelt blæser ind eller føles ekstra koldt. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis