Dantherm ventilation

Jeg har sådan et Dantherm ventilationssystem (HCH 5) som pludseligt ikke kører længere. Fjernbetjeningen som er koblet til apparatet blinker rødt. Nogle ideér til hvad det kan skyldes?
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nå, fik pillet lidt ved apparatet. Efter at have hevet filtrene ud og sat i igen, så startede den op. Nu blinker lampen gul, hvilket indikerer at filtrene skal skiftes. Jeg går ud fra, at systemet lukker ned, hvis ikke man får skiftet sine filtre, hvilket nok var det der var sket her :-)

Det leder mig så til næste spørgsmål: hvilket filter skal jeg bestille? Overvejer sådan et pollefilter på indsugning og et standardfilter på udsugning (hvorfor skal der overhovedet filter på udsugning?). Lyder det fornuftigt?
AllTheGear_ButNoIdea skrev den 17-01-2022 10:36:17

Hejsa, skal ikke kunne sige om en pollenfilter gør nogen forskel, vi sætter det troligt i hvert forår men ved ikke om det gør hverken fra eller til. Der skal filter på udsugningen for ellers sætter støvet sig på varmeveksleren og nedsætter effekten.

 Tak, så I kører med standardfilter på udsugning og pollenfilter på indsugning? Hvordan ved jeg hvilket af hullerne der er til indsugning og udsugning? Har vedhæftet et billede af hvordan det ser ud hos mig:

Jeg har også oplevet at vores Dantherm anlæg pludselig ikke kørte. Her hjalp det at slukke for strømmen, og tænde igen efter et par minutter. Jeg plejer at købe filtre på www.filterhuset.dk
Jeg har prøvet at køre både med og uden pollenfiltre, og synes ikke at jeg mærker den store forskel.

Med venlig hilsen

Anders

Hejsa, ikke ekspert, mit er et nilan :)

Du kan helt tydeligt mærke det når du tager filtret ud. ellers vil jeg skyde på P1 ifht. din tegning er kold luft ind og der hvor du sætter pollenfilter. P3 er den varme luft ud hvor du sætter det normale filter. Husk der er en forside og bagside på filtrene. dem jeg køber er blå på den side hvor luften skal ind igennem først. Håber det giver mening :)
Annonce
Jeg har nu fået bestilt nogle nye filtre!

Jeg prøver nu at finde ud af hvordan systemet fungerer. Jeg har udsugningsventiler i køkken, stue og badeværelse og indblæsningsventiler i værelser, spiseplads (køkken/al) og kælder. Jeg ved ikke helt hvorfor der er udsugning i stue dog, men okay.

Jeg kan dog ikke mærke noget sug i mine udsugningsventiler (hvis jeg eksempelvis holder et stykke papir over ventilen, så bliver det ikke suget fast). Er suget så stort at man burde kunne mærke det eller hvordan tjekker jeg, at det virker?

Jeg har også et af værelserne hvor der ikke bliver blæst luft ind. Det må næsten være en fejl i rørføringen eller hvordan?

Og så ser temperaturerne på min fjernbetjening helt skøre ud:
Hey, kender ikke det konkrete anlæg, så med alle tænkelige forbehold :)

Hvor er anlægget, i beboelsesrum eller på loftet? og hvordan er rørene ført og isoleret?

Det ser ud som om det kører på laveste hastighed, prøv at skrue op og se om ikke du kan både høre og mærke udsugningen.

Hvis der er et rum som ingen luft får så tjek at ventilen er tilstrækkeligt åben, de fleste ind og udsugningsventiler kan justeres. Ellers ville jeg tjekke rørføringen.

Temperaturene er lidt mystiske... er det målt lige efter du havde anlægget åbent? Prøv at køre for fuld skrue i en ½ time og se om de ændrer sig.
Er der ikke stadig en lille alarm (trekant med udråbstegn) nederst i venstre hjørne af displayet?
Jo, du har ret. Der er en alarm, men ingen fejlkode som manualen ellers siger der burde være. Jeg tror jeg venter på, at de nye filtre kommer og ser om ikke det klarer alarmen også.

Ift. dine andre spørgsmål, så ligger den på loftet. Rørføringen ser fint isoleret ud. Har prøvet at køre for fuld skrue i en halv times tid uden at de mærkelige temperaturer ændrede sig, og også uden at jeg kunne mærke udsug. Det tyder på jeg må få en ud og se på det. Hvem beder man om sådan noget? Elektriker?

det lyder sådan :) du skal have fat i en vvs’er, mon ikke Dantherm kan henvise? 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis