montage af vinduer på 1. sal

Jeg påtænker at skifte vinduer  på min 1.sal

Det skal være sidehængte vinduer, i fag, da det passer bedst til mit hus (synes jeg Murmesterhus fra 1934).
Det største vinduesparti er dog en moppedreng på 250x120 og med nymodens 3 lags glas osv vejer sådan et parti jo ret voldsomt.. ikke sjovt at bakse med i den højde.

Derfor vil jeg gerne kunne fjerne de sidehængte fag, og så montere rammen først, derefter er det muligt, relativt ansvarligt at montere de enkelte fag.

Det ser dog ud til at de fleste leverandøre vælger at lade de 2 midterste fag være faste i 4 fags vinduer, men det efterlader mig med en udfordring, for selv med 2 glasfag vurdere jeg at vinduet er relativt tungt...

Så inden jeg bestiller vil jeg gerne høre om der er nogen der har erfaringer med at montere lignende størrelser i højder og måske har et par fif til at gøre det let og ikke mindst sikkert? 
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er vel dig og ikke fabrikken der bestemmer hvordan vinduet ser ud og hvilke fag der er faste eller oplukkelige!


 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Kermit_369 skrev den 17-01-2022 10:04:48

Det er vel dig og ikke fabrikken der bestemmer hvordan vinduet ser ud og hvilke fag der er faste eller oplukkelige!

 Har svært ved at se hvordan dette svare på mit spørgsmål

Det yderste af et vindue hedder en karm. Glasset kan monteres direkte i karmen, men hvis den skal kunne åbne er glasset monteret i en ramme.
Hvis du vælger at alle fire fag skal kunne åbnes kan de jo let fjernes under montage. Hvis du vælger at de to midterste fag skal være faste har du to muligheder. Enten piller du glasset ud under montagen eller du får monteret disse glas i rammer magen de to yderste, de er bare ikke hængslede men skruet fast i karmen.
Hvis du ikke har løftegrej så skal du have al glas væk fra karmen. Men så tror jeg også det sagtens kan lade sig gøre at montere indefra.

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Kommer meget an på dit udgangspunkt - har du stillads på? Du kan leje vinduesløftere, men til private er de noget begrænsede i højden - 5-6 meters løft.

Det bedste er at gøre det indefra, men kræver sfli at du kan få det op ad trappen.

"Nogen" har måske en gang lagt to stiger i åbningen, lagt vinduet på en plade og trukket det op. Ved ikke om det funker til så stort et vindue, men fordelen er, at ingen er på en stige, eller under vinduet på vej op. Hvis du kan, så få vinduet ind i rummet først, og sæt det på indefra. 2 mand er nødvendigt - 3 er bedre. 

Mvh Troels
Jeg har det man kalder Danebrogs vinduer. De største er 3 fag altså 6 vinduer. Alle er hængslede så det er spørgsmål om at bestille det rigtige. Der er flere gode vinduesfabrikker der laver efter mål, til samme pris som standard.
Jeg brugte stillads og havde alle ruder ude. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis