Risikoen ved gamle utilgængelige varmerør

I mit hus gemmer der sig dybt under det gamle gulv, varmerør, som jeg frygter skal begynde at tære, uden at jeg i første omgang opdager det.
Selv om der er 15-20 cm. krybekælder, er det uoverskueligt at komme til rørene.
Hvad gør den kloge? Vandspildmåler? eller drastisk tiltag med helt ny installation?  
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvor gamle er rørene? Er det centralvarme eller fjernvarme? Hvis det er fjernvarme er det så direkte eller indirekte?

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Hvis du har eget lukket centralvarmeanlæg, er risikoen ikke stor, da vandmængde er begrænset, og du kan holde løbende øje med anlægstrykket.

Hvis du skal efterfylde flere gange om året, er der grund til at være opmærksom, og undersøge årsagen.

Elektronikteknikeren
Enig i hvad der skrives, hvis du har indirekte fjernvarme (med veksler) eller anden form for centralvarmeanlæg, så er der ikke umiddelbart grund til bekymring. Fjernvarmeanlæg tære normalt ikke på samme måde som friskvandsanlæg. da der ikke er ilt i vandet vil en evt tæring typisk skyldes eksterne påvirkninger som fx fugtige omgivelser eller lignende.

Jeg har lige skiftet hele varme systemet på mit eget hus. de originale rør var fra 1934 og anlægget fejlede ingen ting. Jeg skiftede det kun fordi jeg ikke gad at have rørende hængende udenpå væggene, og fordi det var fra en gang hvor man brugte naturlig cirkulation, så dele af rørene var 2" rør.
Tak til Gregeren og Ziwe
Og nu I forklarer det er det jo nærmest logik for ...
Min frygt skyldes en et patstørre vandskader jeg har haft inden for det sidste år - men det var friskvandet der havde tæret nogle gamle rør, så mange kubikmeter vand var løbet ud i min lille kælder.
Der vil jeg nu lægge en "føler" på gulvet, da vi ikke bruger kælderen ret meget - kun julestads oa.
Tak at jeg fik lidt ro på.
mvh. Svend Jensen  
Kermit! Rørene er anslået 60-70 år. Og det er centralvarme. Men svarene her har dog givet mig lidt ro på - jeg kan se på vandstandsmåleren dagligt, og der er måneder imellem hvor den skal have et lille pift (måske en ½ liter) mvh. Svend
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis