Garage - renovering

Hejsa,
Jeg har en garage på omkring 30kvm. (8x3.75)
Taget er fladt med tagpap og er meget utæt, så det regner ind.
Murerne er hulmure, pt. Uden isolering.
Gulvet ligner det er støbt beton.
i den ene gavl er der en port, og der er en dør på siden nede i modsatte ende.

Min drøm er at renovere garagen, så det bliver er ekstra opholdsrum til hygge, fodbold-kiggeri osv.

Hvad vil det kræve for at det kan lade sig gøre? Pt. Har jeg selv følgende tanker:
- Skift tag og isolér (hvilket type tag?)
- Få isolerer hulmurene
- Kan man “hæve” gulvet med et slags skelet, så man kan få isoleret det en smule, og så evt. træ/laminat gulv på?
- der skal en varmekilde ind (hvilken?)
- Få blændet porten med træskelet og isoleret

 Kom gerne med gode råd - jeg har ikke den store håndværksmæssige erfaring!
Mvh Peter
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det lyder som et spændende projekt!

Hvor meget ekstra gulvtykkelse kan du leve med? Og er der adgang til en vandbåren varmekilde?
Som udgangspunkt ville jeg lægge 20-100 mm EPS/XPS, alt efter hvor meget frihøjde du kan leve med at miste (og hvor højt dørtrinnet bliver). Der bør nok lægges en trykfordelende plade oven på, fx en 12mm gulvspånplade, og så et klikgulv (og et underlag, så det ikke klaprer).Ville det være en mulighed at bryde gulvet op?
Hvis der er adgang til en vandbåren varmekilde, ville jeg lave gulvvarme. Hvis garagen står alene, ville jeg tage en luft-luft varmepumpe.

Mht. taget skal det nuværende utætte tagpap og de fugtige/rådne plader fjernes. Så ville jeg skifte spærrene, om nødvendigt, og sætte nogle forskallingsbrædder på undersiden, som et loft kan monteres på (listeloft direkte på spærrene er også en mulighed). Derefter lægges isolering ned mellem spærrene, i samme tykkelse som spærrene, dog ikke under 100 (95) mm. Men dine spær er nok lidt større end det.
Oven på spærrene lægger du så nogle taglægter på tværs, for at skabe et mellemrum til udluftning under taget. Her kan du også klodse lægterne op og skabe et fald så vand kan løbe af - det forlænger levetiden væsentligt. Oven på det monterer du tagkrydsfiner og tagpap. Krydsfinerens tykkelse skal være afstemt med styrken af taglægterne og afstanden mellem dem. Jeg ville nok lægge lægterne med 60 cm imellem og vælge en 21mm tagkrydsfiner.

Og så skal der 'bare' laves tagrender, sternbrædder (husk hul til udluftning) osv.  

Laver alt selv - koste hvad det vil!
I stedet for EPS kan du ligge en PIR isolering, der isolerer næsten dobbelt så godt som standard EPS, og derudover er det ikke lige så brændbart det forkuller nærmest bare ved en brænd hvor eps smelter og brænder, det er også meget mere trykfast end EPS, så du kan godt ligge et klikgulv direkte ovenpå med et skumunderlag imellem. mht. taget så er jeg enig i at du er nød til at fjerne det eksisterende, det bliver ikke godt, og når du er i gang kunne du jo evt. hæve dit tag så du kan få min 200mm i taget. Du kan også bruge PIR her hvis du gerne vil spare på højden, men det er lidt noget bøvl at få de stive plader til at passe imellem spærene, men med lidt grundighed og at tætne evt. utætheder med blød isolering så er du godt kørende. Afslut med 2 lag A1 gips, så vil jeg ikke have de store betænkeligheder sådan rent brandteknisk.

Den billigste varmekilde vil være hvis du kan sætte en radiator op, gulvvarme er jo lækkert, men det regulere meget langsomt og kræver at du i hvert fald har 200mm EPS under og gerne mere.
Hej ziwe og cvorm

Tusind tak for jeres svar!

Lige for at supplere, har jeg lige et par billeder, hvis det hjælper på hvad I tænker er muligt? Pt. er højden af den fulde garage 2.4M. Jeg tænker man skal holde sig under 2.5, right?

Det ligner, at hvis du vil undgå et kæmpe trin op ved døren, så skal gulvet holdes så tyndt som muligt.

Jeg kendte ikke til PIR, men det lyder som det helt rigtige materiale at bruge her. Alt efter temperament, 20-30-40 mm af det her under et flydende klikgulv: https://www.kingspan.com/dk/da-dk/produkter/isolering/therma/therma-tf70-gulvisolering

Spærrene ser rimelig sunde ud, men også lidt små. Hvor høje er de, 150mm?

Jeg ville prioritere at få tagnedløbet ud til siden, gerne med en tagrendeløsning, hvis det er muligt.

Der er et eller andet med byggehøjde og skel og 2,5 meter, men her skal du tjekke din lokalplan. Hvis bygningen allerede strider imod lokalplanen, så har du muligvis en dispensation, som du skal holde dig indenfor. Hvis det er tilfældet, kan du dog stadig godt lave den lidt højere, hvis du laver ensidigt fald og placerer tagrenden mod skel. Så er det kun ind mod dig selv, bygningen bliver højere.

Laver alt selv - koste hvad det vil!
Hej cvorm

Super, vil du mene 40mm er nok? Derudover, bør man lægge noget selvnivellerende betongulv først, eller vil du mene det nuværende gulv vil være okay? Og skal der noget plastik mellem betongulv og isolering som dampspærrer?

Ifht. spær - så må jeg lige tjekke højden når jeg kommer hjem, men vil tro du har ret i de 150mm. Hvilken betydning har dette?
Annonce
Jeg ville mene 20 mm var nok til at fjerne følelsen af 'koldt betongulv', og et trin større end 40mm+gulv bliver upraktisk. Selvfølgelig vil der forsvinde lidt varme derned med det niveau af isolering, men varme vil op ad, så taget er vigtigere.

Betongulvet skal være så ret som du vil have det endelige gulv til at være   
Der bør måske også være en radonspærre, men det ved jeg intet om...

I forhold til spærrene, så prøv at gå her ind: https://ringstedspaer.dk/konstruktion/bjaelkespaer/
De første to tabeller gælder for 'Let tag', som tagpap er. Du skriver at garagen er 3,75 meter (indvendigt?), og i så fald skulle dine spær helst være 45x170 og for hver 40 cm imellem med C18 træ, eller 60 cm med C24 træ. Hvis de i virkeligheden er 45x195, så kan C18-træ næsten klare de 3,75 meter med spærafstand 80 cm, og C24-træ kan klare 100 cm mellem spærrene.
Uanset hvad dine spær er, vil jeg anbefale at tilføje/forstærke spær, så spændvidderne i tabellen er overholdt   

Laver alt selv - koste hvad det vil!
Jeg har selv lagt et pir lag i min kælder på 20mm på beton støbt direkte på jorden. Og så lagt billig laminat  ovenpå. Det bryder fint kulden, har endda et teenager værrelse dernede. Jeg har faktisk også selv gravet et gammelt garagegulv op på 30 kvm og lagt 400mm grafit eps, og gulvvarme i en 140mm betonplade, det er selvfølgelig utroligt lækkert med gulvvarme i garagen… men det er en helt anden mængde arbejde og pris. Det værste er suverænt gravearbejdet, som jeg dog løste med en minigraver, en motorbør og en kyndig kammerat i minigraveren, samt en pose øl.
Tak for jeres svar! Så umiddelbart vil en gulvopbygning være(?):
Eksisterende beton gulv —> PIR isolering —> gulvunderlag —> laminatgulv?

Og skal der være et “undergulv” (finér e.l.) i mellem isolering og gulvunderlag, eller kan man godt lægge gulv/gulvunderlag direkte på PIR plader?

Skal der være dampspærre nogle steder ved loft/gulv/vægge? Jeg vil gerne have den let opvarmet som opholdsrum.

Derudover, hvad vil I anbefale Ifht. Murerne? Det er 90mm hulmur i siderne.
Jeg gad godt have isoleret dem og evt. have noget træbeklædning indvendigt?

Ja til gulvopbygning - underlag og gulv direkte oven på PIR er fint.

Jeg ville selv undlade ad bygge med dampspærre, når nu det kun er til 'let opvarmet' brug. Selv uden dampspærre kan du få brug for noget passiv ventilation.

Murene ville garanteret have gavn af at få blæst noget papiruld ind i hulrummet. Det kan i hvert fald give en god basis-isolering. Yderligere kunne du isolere væggene med et lag PIR/XPS og så montere trælister eller lign. oven på, men det vil spise lidt af det brugbare areal. Det er dog nok et meget godt trade-off, hvis ikke det skal blive alt for dyrt at opvarme.

Laver alt selv - koste hvad det vil!
Tak for svar. Hvilken temperatur vil man anbefale at have i “garagen” når man ikke bruger den? Også i forhold til hvornår man skal introducere dampspærre?
Det skal siges at “garagen” vil blive brugt til opholdsrum fremadrettet og ikke som garage mere.
Ifht ventilation - hvilke muligheder giver mening? Vi har genvex i vores hus ved siden af, men tænker det er en for voldsom investering til dette ekstra rum på 30kvm.
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis