Udendørs keramiske fliser - ulemper?

Hej allesammen.

Vi skal til at tage beslutning vedr. belægning omkring vores kommende nye hus. Belægningen skal være i form af gangsti rundt om huset samt indkørsel med plads til to biler.

Vi orker ikke gammeldags betonfliser som bliver angrebet af alger, flisepest og andre herligheder allerede efter et par år. Derfor har vi i stedet kigget på at få lagt keramiske fliser. De er umiddelbart lidt dyrere i indkøb, men den løbende vedligeholdelse lader til at hurtigt at kunne tjene det hjem igen.

MEN.. Er der nogle ulemper som vi skal være opmærksomme på?
Har læst nettet tyndt og har ikke umiddelbart kunne finde nogle større problemer. Eneste "udfordring" jeg har kunnet finde er, at fliser i indkørslen selvfølgelig skal kunne holde til at biler. Men hvis man vælger 3 cm. tykke fliser og i øvrigt lægger dem på et godt og stabilt sand/grusunderlag lader det til at være tilstrækkeligt.

Er der noget jeg overser? :-)
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
3 cm fliser holder ikke til en bil medmindre du understøber med en betonplade.
.

Bent Andersen skrev den 18-01-2022 21:15:56

3 cm fliser holder ikke til en bil medmindre du understøber med en betonplade.
.

 Hmm, okay. Forhandleren jeg snakkede med fortalte ellers at der bare skal lægges 20 cm. mere stabilgrus som underlag end sædvanligt og så ville de sagtens kunne holde til biler. 

Er det bare sælgersnak? 🤔
@JohnLarsen: Brugsanvisningen til 3 cm fliser har denne overskrift:
"Denne vejledning omhandler kun opbygning af arealer med begrænset trafik, dvs. gangarealer. Der kan være lokale forhold som kræver speciel opbygning."

@jaco3616: fliserne kan sikkert holde til det, men når der kun er stabilgrus under begynder de at vippe på et tidspunkt. 20 cm ekstra eller ej.
Det er noget klamp.

Hej,
Jeg er i samme båd som dig jaco3616. Vil virkelig gerne have keramiske fliser både i indkørsel og på terrasse - jeg har sågar hørt at man kan nøjes med 2 cm fliser i indkørslen hvis underlaget er godt. Jeg kender nogen i mit nabolag der har lagt 2 cm keramiske fliser (60cm*120cm) i indkørsel samt terrasse, og nu her efter et år holder de stadigvæk. Men hvad med om flere år? 
Endte I med at lægge keramiske fliser i indkørslen jaco3616 - hvis ja, hvilke og hvordan blev de lagt?
Mvh. Marie
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis