Møtrik sidder fast (med video)

Hej LDS!

Kæden på min elcykel er blevet slap så ville justere lidt på det. Men møtrikken i venstre side sat sig fast. Først prøvede jeg med en almindelig tang og fik desværre "udglattet" møtrikken en anelse. Dernæst købte jeg en topnøgle, men den kan ikke få godt nok fat og "hopper ud" når jeg drejer (se video).

Har i nogle gode forslag, som er muligt for en amatør? Eller skal jeg mon bare tage forbi en cykelhandler.

Link til video: https://streamable.com/79hdos (skal ikke downloades, kan ses direkte).

Mvh Anders

“godt værktøj er det halve arbejde” - Søren O.
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hvis nu du drejer den anden vej , så hjælper det nok
mange af dem har links gevind 
Man kan normalt se på gevindet hvilken vej møtrikken skal drejes. Prøv evt. at tage et normalt billede hvor man tydeligt kan se gevindet.
Men prøv at dreje modsatte vej. Hvis møtrikken “bliver strammere” er det den forkerte vej.

Søren O
Det ser ud til det er bolten på selve hjulakslen - typisk 14 -15 - brug en top der passer nøjagtig og helst en ren sekskant fremfor en mere stjerneformaet.  -sådan en bolt burde være svær at ødelægge helt - er den ramponeret så skift den.

 

Ja det ligner at din top er et nummer for stor..
(det kan godt være den rigtige størrelses top, lige skal bankes på plads med en hammer, når nu møtriken er beskadiget lidt )

Synes nu ikke det ligner et links gevind..


Vi prøver igen, i morgen --
Det er ofte 15 mm der skal bruges på cykler.  Men møtrik er ret ødelagt så for fremtiden så holder du en tang langt væk fra møtrikker. Mon ikke det er tid til en tur ved cykel mekaniker. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Læren er - brug altid det rigtige værktøj fra starten. 

Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
Tak for alle de gode forslag. Jeg kørte "runde 2", dog uden held.

1) Forsøgte at dreje begge veje, men den vil slet ikke bevæge sig uanset retning.
2) Boltet har fået en "overflade" efter min dumme omgang med en tang og derfor kan topstykket ikke tage fat. Jeg prøvede at banke topstykket ind/fast med en hammer, som foreslået af je_ns. Men kunne ikke hamre det på plads.

I har ret i, at topstykket ikke passer 100% perfekt.

Der er vist ikke gået den store mekaniker tabt i mig - men til gengæld er jeg stædig!
Så vil gerne give det et forsøg til, og selv tænker jeg:

A) Der er kommet en krusning på bolten, så topstykket ikke tager fat. Tror i man kan file det lidt til?
B) Oprindeligt forsøgte jeg med en dims der passede perfekt, men dog ikke var kraftig nok. Ved i hvad sådan én hedder? Måske kan jeg finde en kraftigere udgave et sted (billede 1).
C) Stramme eller løsne den indre og kraftigere bolt. Tror i det kan løsne tingene? Dog kan jeg kun forestille mig at en tang kan passe her (billede 4).
D) Fjerne og erstatte bolten. Tror i man kan save den af med en nedstryger?

Håber i hænger på!! :)

Billeder:
1) Cykeldims, hvad hedder sådan en?
2) Intakt og tilsvarende bolt på den anden side.
3) Den delvist ødelagte bolt, beklager det dårlige lys (kan evt. tage i dagslys i morgen).
4) Markering af den indre bolt, som måske kan "løsne tingene".


“godt værktøj er det halve arbejde” - Søren O.
Det billede Jens “bearbejdede” og lagde på i går er lidt utydeligt, men det ser ud siom om det er ret gevind. Du må gerne tage et nyt billede af gevindet set “ovenfra” så vi tydeligt kan se hvilken retning “rynkerne” har.
Var det mig ville jeg nok forsøge med en lille rørtang, men det kræver ”følelse” - og en ny møtrik.

Søren O
1. Det er en universal cykelr nøgle. Men netop den del der skal bruges til din bolt er jo knækket så den kan ikke hjælpe dig. Den har ellers den sekskantede form som tager godt fat.
2. Det hjælper ikke noget at løsne møtrik i den anden side.
3. Du kan skære den over med en nedstryger. Du skal save med nedstryger blad støttende oven på det stykke gevind du kan se. Når du er næsten helt inde ( før du rammer cykelstel.) Så slår du hårdt på møtrik med en mejsel. Så vil møtrik sikkert løsne sig. Hvis man i maskin industrien ville løsne sådan en møtrik kunne mn banke hårdt på kanten af den med kørner. Når man har et godt krater drejes kørner lidt så slaget vil dreje møtrik af. Men der er risiko for at du så ødelægger andre dele af cykel fordi det er ret svage dele som kan blive skæve af de store slag.
4. Hvis du har løsnet det i den anden side kan du dreje den inderste møtrik. Men ikke med en tang. Det skal være med en 15 gaffel nøgle. Husk at den skal skrues væk fra cykel stel altså modsat den yderste. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Endnu engang tak for input.

ev elmand: jeg prøver - med en gaffel nøgle - at dreje lidt på den inderste bolt en smule (se billed 4). Måske kan det løsne op for den yderste som sidder fast. Hvis det ikke virker, så bliver det nedstrygeren - og thumbs up for fiffet med en mejsel til det sidste. Skal dog lige have bestilt en erstatningsmøtrik hjem først og tjekket at den passer. Tror denne kan gøre det.

“godt værktøj er det halve arbejde” - Søren O.
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis