Tilkobling af stor luftkompressor?

Hej folkens :-)Jeg har for en flok år siden købt en stor 7,5kW kompressor, og nu er det så tid til at få den sluttet til.Der er en pressostat af den type der ikke er gennemgående og en stor hurtigt åbende luft ventil med.
Pressostat er jo nem at gennemskue den skal sidde ved tanken og tænde/slukke for kontaktoren.
Ude på siden af kontaktoren sider der et relæ der NO, og så lukker den når kontaktoren trækkes.

Nu kommer det underlige så..
Luftventilen som jeg fik at vide skulle sørge for at kompressoren kunne starte op uden lufttryk på.
Sider monteret over det relæ på kontaktoren, dvs. At den står åben hele tiden når kompressoren ikke kører, men lukker når kompressoren kører?!? Så den vil altid bruge strøm..
Jeg ville jo mene at den ventil skulle være imellem kompressor og tank. Og åben/lukke lige omvendt..

Selve kompressoren har ikke en ventil den lufter ud, ikke så vidt jeg kan se.

Har vi en herinde med erfaring i den slags?

Kompressoren er en ældre Buster FF

Mvh

Morten

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Normalt går afgangsrøret fra kompressoren direkte til beholderen. Tæt på beholderen sidder der en kontraventil der forhindrer tilbageløb. Når kompressoren stopper, skal røret mellem kompressoren og kontraventilen udluftes, så ”udluftningsventilen“ skal være tilsluttet dette rør. Det normale ved magnetventiler er at det kun er “den ene vej” der skal bruges strøm. Så i dit tilfælde vil jeg tro at din “udluftningsventil” er en “NO” ventil (normalt åben). Derfor bruges der kun strøm til ventilen når den skal være lukket (når kompressoren kører).

Søren O
Hmm ok, men ventilen er en NC, så den åbner når den får strøm.
Måske kan ventilen bruges som en kontraventil? 
Strømmen var ikke sluttet til inde i ventilen.


Mvh

Morten

Ventilen kan ikke bruges som kontra ventil. Du siger at strømmen til den går igennem en NO kontakt i relæet, så er der kun strøm på ventil når kompressor kører. 
1. Du skal nok have en ventil med NO så den lukker samtidig med at kontaktor trækker.
2. Alternativ så skal du have en trykafbryder med udlufter.
Det betyder at du skal have en lille slange fra pumpe røret og hen til trykafbryder. Med pumperør menes det rør der går fra cylinder og ned til tank ( hvor kontraventil sidder)
3. Endelig kan jeg se at det er en Danfoss kontaktor. Der kan der monteres en tidsblok på siden i stedet for den NO kontakt der sidder. Det vil give kompressor god mulighed for at komme i gang. Du monterer det sådan at din ventil får strøm (åbner) i f.eks. 5 sekunder under opstart. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det lyder super smart med sådan en tidsblok, har du noget link eller navn jeg kan gå efter?
Og tak for hjælpen 👍

Mvh

Morten

Her er link Men mere "pebret!" end jeg lige havde regnet med.
Men den har Danfoss nummer 2322023103 så måske der er andre muligheder. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak, den kan findes noget billigere kan jeg se 👍👍

Mvh

Morten

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis