Fuge omkring blandingsbatteri

Jeg har et blandingsbatteri til bruseren hvor hullet går udover rosetterne. Jeg tænker det skal fuges. Hvordan skal jeg gribe det an? Skal jeg have rosetten af og så fuge hullet helt op eller kan jeg nøjes med at fuge det jeg kan se mens rosetten er på?

Påtænker selvfølgelig en sanitetssilikonefuge.​

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville nok lukke for vandet ved hoved hanen, skrue blandings batteri af og give hele hullet sanitets silikone. Kan du undvære rosetter et par dage så vil silikone ikke ødelægges når du monterer dem igen. Jeg ville vælge LIP i samme farve som fuger- 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 16-01-2022 00:27:11

Jeg ville nok lukke for vandet ved hoved hanen, skrue blandings batteri af og give hele hullet sanitets silikone. Kan du undvære rosetter et par dage så vil silikone ikke ødelægges når du monterer dem igen. Jeg ville vælge LIP i samme farve som fuger- 

 Mange tak. Det vil jeg gøre. Hvad er LIP? Det ligner noget der skal blandes op? Er det lige så nemt at arbejde med som fugepistol med patron? Ift. farve ville du vælge en grå der matcher fugen mellem fliserne?

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Aldrig fylde hullet op ned noget som helst. Det kan være noget være noget at skulle skifte forskruninger senere når det hele er plasteret til i silikone, eller der skal skiftes pexrør.
Enten fuger du det der kan ses ved Rosetten, eller også prøver du at finde nogle større rosetter. 

 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

Epoxymanden skrev den 16-01-2022 10:40:44

Aldrig fylde hullet op ned noget som helst. Det kan være noget være noget at skulle skifte forskruninger senere når det hele er plasteret til i silikone, eller der skal skiftes pexrør.
Enten fuger du det der kan ses ved Rosetten, eller også prøver du at finde nogle større rosetter. 

 Men rosetten holder jo ikke tæt ved flisen, så der vil løbe vand derind hver gang nogen tager et bad. Er det ikke et problem?

Ellers ligger du en tynd fuge i toppen af Rosetten og lidt ned af siderne. Men som oftest er det kun et problem med vand hvis rosetten går ind over en fuge.

 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Det er LIP som også har en fuge masse i pistol. Det er den der bruges til at fuge rundt i hjørner m.m. i badeværelser. Når jeg anbefaler denne er det på grund af de har den rigtige farve. Alfix har sikkert en tilsvarende.
Jeg er ikke enig med Epoxymanden. Man skal lave så det er tæt for vand på bedste måde. Ja det er vanskeligere at udskifte hvis noget går galt men det er vigtigere at undgå det går galt. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Nej der  er vi ikke enige mig og ev elmand. Nu sker der ikke noget ved at der ligger vand inde i hulrummet i dåsen, der hvor der skal fuges er rundt om dåsen der hvor flisen støder op til dåsen. Og ikke inde i. Det er den korrekte måde...

 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

Og hvad er worst case scenariet, hvis man ikke laver det tæt? Bare så jeg ved hvad jeg er oppe imod.
Det kommer an på om vådrums membran er lavet korrekt. Er det ikke det risikerer du vandskade ind i konstruktionen
Er dette lavet korrekt så har fugningen kun kosmetisk betydning og jeg bliver mere enig med Epoxymanden end jeg var før.   

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 16-01-2022 00:27:11

Jeg ville nok lukke for vandet ved hoved hanen, skrue blandings batteri af og give hele hullet sanitets silikone. Kan du undvære rosetter et par dage så vil silikone ikke ødelægges når du monterer dem igen. Jeg ville vælge LIP i samme farve som fuger- 

 Bare for at være sikker: at lukke vandet ved hovedhanen gør ikke noget skidt ved min varmeveksler? Den kan ikke "brænde" af ligesom en varmtvandsbeholder kan, vel?

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også