Spartle fugtig væg.

Hej allesammen.

Jeg har en væg der har problemer med den er for fugtig. De fleste steder er den op til 30% fugtig. Så ikke inde for de farlige. Men især bunden er omkring 50-60%. Jeg har banket den løse/meget fugtige beton af og Jeg har haft en affugter kørene i knap 2 måneder uden der er sket den store ændring, men dog lidt. Mit spørgsmål er.

Ville jeg godt kunne spartle væggen op alligevel?

 Jeg ville kun spartle så væggen stadig kan ånde og så vente med tapet osv. til væggen er okay igen. Der er ikke skimmelsvamp eller noget. 

Patrick
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad med at finde ud af hvor vandet kommer fra? Grundvand, nedløbsrør, brønd, udendørs hane et - der er mange muligheder.
Er der dræn? Isf kan det være stoppet.

Spartel på en allerede fugtig væg som du har svært ved at udtørre lyder ikke som en opskrift på succes, jeg ville vente.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFH skrev den 15-01-2022 15:01:04

Hvad med at finde ud af hvor vandet kommer fra? Grundvand, nedløbsrør, brønd, udendørs hane et - der er mange muligheder.
Er der dræn? Isf kan det være stoppet.

Spartel på en allerede fugtig væg som du har svært ved at udtørre lyder ikke som en opskrift på succes, jeg ville vente.

/BOFH

 Tak for hjælpen. Jeg tror ikke det fugt udefra. For yder væggene har ikke problemet. Det en væg mellem 2 rum. Og jeg tror problemet var at der var begrænset varme og udluftning i et par år fordi vi ikke brugte værelset. 


Patrick
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Du vil kunne hjælpe fordampningen ved at skrue op for varmen i rummene på begge sider af væggen. Ville ikke spartle før før det er helt tørt, også en periode efter for at se om fugten kommer igen, ellers bliver din spartel bare blød igen. For at være på den sikre side bør du bruge et cement-baseret produkt, eg mørtelpuds.

/BOFH


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Okay tak for det. Jeg må prøve at væbne mig med tålmodighed. Og så lade affugtere køre noget længere 😊

Patrick
Når væggen er meget våd nederst og mindre opad, så kan det tænkes at være fugt fra jorden, som trænger op.
Evnt manglende fugtspærre ved soklen, -måske, måske.

Venlig hilsen
Knud
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
knudr skrev den 15-01-2022 19:41:12

Når væggen er meget våd nederst og mindre opad, så kan det tænkes at være fugt fra jorden, som trænger op.
Evnt manglende fugtspærre ved soklen, -måske, måske.

 Væggen mod ydervæggen har ikke problemer med fugt, kun meget lavt fugt niveau, ikke hvor det et problem. Det er en væg der er mellem 2 rum. Tror du så ikke det mere sandsynligt det på grund af dårlig udluftning og opvarmning igennem flere år? 


Patrick
Det er rigtigt at det kan tage lang tid at udtørre murværk, men hvis du varmer op til normal stuetemperatur og sørger for ordentligt udluftning skal du kunne måle en væsentlig forskel efter et par uger. Hvis der er ikke er forskel er det fordi der bliver tilført fugt til rummet, sikkert opstigende som Knud er inde på. Hvordan er fugtniveauet i gulvet? Ved du om der er fugtspærre i konstruktionen?

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFH skrev den 16-01-2022 14:26:21

Det er rigtigt at det kan tage lang tid at udtørre murværk, men hvis du varmer op til normal stuetemperatur og sørger for ordentligt udluftning skal du kunne måle en væsentlig forskel efter et par uger. Hvis der er ikke er forskel er det fordi der bliver tilført fugt til rummet, sikkert opstigende som Knud er inde på. Hvordan er fugtniveauet i gulvet? Ved du om der er fugtspærre i konstruktionen?

/BOFH

 Fugt niveauet i gulvet er umiddelbart helt fint. Den siger omkring 20% over det hele men helt tæt på den fugtige væg sniger den sig lige op på 30,5% som fugtmåleren kalder "risk". 


Jeg ved ikke om der er fugtspære i konstruktionen. Kan jeg finde ud af det på nogen måde? 

Patrick
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også