fejlstrøm opvaskemaskine

Min 2,5 år gamle opvaskemaskine (installeret af montører fra Elgiganten) er begyndt at give små stød, når jeg rører ved den og køkkenvasken samtidig.

Hvad kan være galt?

Jeg bor i lejelejlighed af ældre dato - og jeg har vist kun HFI relæ (Hager Ip30)

Håber nogen kan hjælpe :-)
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det lyder som om maskinen ikke er forbunden til jord ledningen..
Sæt evt et billede ind af hvor maskinen er tilsluttet strømmen.

Vi prøver igen, i morgen --
Tak for jeres svar, Jens og Fabrin!

Fotoet er fra før installationen. Jeg ved ikke, om man blir klogere af det. Jeg tør ikke trække maskinen ud for at tage nye fotos, for montørerne havde besvær med at få den placeret rigtigt, - og jeg vil ikke ødelægge noget. Den vandrette ledning ligger løst bag komfuret og fortsætter ind bag et indbygget skab. 
Det undrer mig bare, at jeg først får problemer nu... efter over to år... 
Få en elektriker til at se din installation efter , de der kommer med hårdehvide varer fra Elgiganten er ikke uddannet og må kun tilslutte til en bestående stikkontakt / vandhane .

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Annonce
Hvorfor skulle problemet ikke kunne opstå to år efter installationen? der kunne være en fejl ved f.eks. varmelegemet.
Montørerne må tilslutte til lovlig installation enten vand- eller elinstallation.
Elinstallationen ser godt nok noget hjemmelavet ud. Kablerne er ikke fastgjort og dåsen er placeret for langt ned mod gulvet. Min. afstand til gulv er 5 cm.

fase
Der er ikke jord på , hvis der var det ville der ikke være en spændingsforskel mellem  opvaskeren og køkkenhåndvasken , som giver stød .

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
karl smart skrev den 16-01-2022 00:45:27

Der er ikke jord på , hvis der var det ville der ikke være en spændingsforskel mellem  opvaskeren og køkkenhåndvasken , som giver stød .

 Måske er der en jordledning i kablet, men der ingen jordelektrode. Hvis det forholder sig sådan, ville jeg som montør tro at installationen var lovlig.


fase
Det er ikke uddannet enten el eller vvs personale som bringer hvidevare ud , men chaffører ,  som ikke har faglig mulighed fot at vurdere om en stikkontakt indeholder jord , eller om vsndhanen er med kontraventil som loven kræver .

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Tak, igen, for jeres svar.

Ryger et varmelegeme efter så kort tid?

Kan det skyldes noget udenfor min lejlighed - det er jo en gammel bygning og jeg ved ikke, hvad der gemmer sig af spændende installationer i kælderen...?

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis