Fugt og svamp i tag

For kort tid siden opdagede jeg, at det dryppede ned mellem de nye gipsplader jeg har monteret i loftet i mit sommerhus. De er monteret uden på et lag af rustikbrædder.

Jeg har pillet gips og brædder ned fra dele loftet, og fjernet isolering, som var våd i top og bund. Nogle af de nedtagne brædder havde noget blålig skimmel på sig, og var generelt fugtige på oversiden.

Det ser ikke ud til at der er nedbrydning af den bærende konstruktion, men både bjælker og undertag er våde, og der er spor af svamp. Er der nogen der kan hjælpe med at identificere svampen(e) ud fra billederne?

Jeg ønsker at bygge nye spær med lav hældning og ståltagpladetag oven på det eksisterende flade tagpap-tag, men det går jo ikke hvis den eksisterende tagkonstruktion ikke er i orden.

Mit håb er at jeg kan tætne taget oppefra, og derefter udtørre tagkonstruktionen indefra. Er det en holdbar plan?

Alle inputs modtages. På forhånd mange tak!

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det ser meget vådt ud, både pga utæt men måske også dårlig ventilation da isolering ser ud til at ligge tæt op imod brædderne? Er det nuværende tagpap noget værd som undertag hvis det ikke er mere tæt? Tror selv jeg ville skrælle det inden nyt tag.
Svamp ligner en art tømmersvamp men træet ser endnu ikke ud til at være nedbrudt men det kan meget hurtigt ændre sig. Ville vente med at fælde dom indtil det er ordentligt udtørret - og lige nu lukker du varm luft derop så det er guf for vækstbetingelserne.
Start med at få det tæt udefra (hvis du kan) og få pillet nogle udhængsbrædder af så ventilation forbedres.

/BOFH


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Tak for det hurtige svar.

Det nuværende tagpap er ikke noget værd, jeg tænkte blot at det kunne fungere som en ekstra klimaskærm mod kondens under ståltaget. Og samtidig gøre det nemmere at opføre et nyt tag uden at skulle bekymre sig om regn.

Jeg tror du har helt ret i at det både er utæt og dårligt ventileret. Det ser dog ud til at mange steder er et fint mellemrum mellem isolering og undertag.

Huset er ikke opvarmet pt.

Jeg vil gerne tætne taget ved at opføre et nyt ståltag, men er bekymret for om en nedbrydende svamp vil gøre det nødvendigt at udføre gennemgribende renovering af den eksisterende tagkonstruktion - og at det vil påvirke det nyopførte tag eller i værste fald nødvendiggøre at det pilles ned igen.
Et undertag har ingen værdi hvis det ikke er tæt imod vand.
Ift svamp så er er der to forudsætninger der skal være til stede før du kan se omfanget af et angreb og vurdere om det bærende træ er bevaringsværdige. Det ene er at træværket skal være tørt for at kunne mærke om det er nedbrudt (eg stikker i det med en skruetrækker) og det andet er at du skal kunne inspirere det, dvs enten indefra eller udefra.
I dine billeder er det faktisk tagbrædderne på billede 1 der ser slemme ud. Spær er sværere at vurdere især pga det hele er så vådt, når du siger det er nok til at opfugte isoleringen så er det helt sikkert mere end bare kondens.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Tak igen.

Jeg er ret sikker på at det hvide på første billede primært er "skum" fra en Rodalon-spray, jeg har brugt. Det er det samme stykke af tagbrædderne der ses på billede 3.

Der er umiddelbart ingen større flader med svamp, det er mere i pletter rundt omkring.

Kan det være kombinationen af utæt tag og ok udluftning, der gør at angrebet ikke ser værre ud?

Jeg forsøger at få det mere tørt. Bør jeg opvarme rummet for at få udtørringen til at gå hurtigere?

Der er i øvrigt ingen dampspærre i taget, er det noget jeg skal være obs på?
Hvis du vil gøre det rigtigt, så ned med taget og start forfra. Den mindste oversete skade, kan bringe et nyt tag og hele konstruktionen i fare. Og din forsikring vil helt sikkert ryste på hovedet. Ned med pap og brædder, op med isolering og ud. Forfra med inspektion sf spær, op med undertag med klemlister, lægter og tagbeklædning
Damage control er at få noget presenning på taget og varme på asap. Når først der kommer lidt forårsvarme begynder svampen for alvor at tage fat.

Mvh Troels
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis