Krav til loftshøjde ved etablering af opvarmet arbejdsrum i garage?

Hej med jer!

Jeg ønsker at dele vores garage op i 2. Så en del af den bliver til et opvarmet arbejdsrum, der kan fungere som en hjemmearbejdsplads. Og den anden del kan der opbevares cykler, plæneklipper, værktøj osv.

Garageporten bliver udskiftet med et vinduesparti og der kommer en ny dør i.

Jeg er klar over, at arbejdsrummet ikke kan godkendes til beboelse, da det lægger i skel.

Planen er at isolere den del af garagen, der skal bruges til et opvarmet arbejdsrum. Jeg overvejer at varme rummet op med en el-radiator eller en luft til luft varmepumpe.  

Som jeg forstår det, skal rummet leve op til kravene fra tabel 2 § 268, hvis rummet opvarmes til 15 grader eller derover: https://bygningsreglementet.dk/Tekniske-bestemmelser/11/Krav/267_270#8384908b-b6de-4e3b-8b7f-7c3c2fcb6f4a 

Jeg er klar over, at der er specifikke krav til isolering og loftshøjde, når det er til beboelse, men gælder disse krav, allerede, når rummet isoleres og opvarmes?:

Krav til isolering og loftshøjde ved beboelse.

Isolering:
200 mm i vægge
350 mm i loft
350 mm i gulv

Loftshøjde:
230 cm loftshøjde

Jeg vil helst gøre det så let som muligt og blot isolere direkte på det eksisterende betongulv med flamengo og lægge linoleumsgulv oven på det, i stedet for at udgrave. Isolere vægge og isolere loftet, hvor jeg kan forstå, at det er vigtigt, at hele hulrummet mellem loft og tag ikke fyldes op med isoleringsmateriale, så der er luft mellem isolering og undersiden af taget, så hulrummet kan ventileres.

Det betyder, at jeg ikke rammer de præcise isoleringskrav og at loftshøjden helt sikkert kommer under de 2.30, men har det betydning, når det ikke er til beboelse, men "blot" et opvarmet arbejdsrum?

Og vurderer I, at dette kræver en byggetilladelse, hvis jeg bruger en el-radiator jeg blot tilslutter, når der er behov fo det (Jeg kan læse nogle stedet, at en byggetilladelse ikke er påkrævet ved installation af en luft til luft varmepumpe)?

Eller skal der blot angives en anvendelsesændring til BBR?

Ser I andre udfordringer, jeg har overset?

Beklager, hvis der er mange dumme spørgsmål, men jeg er totalt på udebane her :)

Mvh
Nybegynderen 
0 svar
 Følg tråden
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis