Emhætte, ombyg til ekstern motor

Howdy   

Vi har en af de der forhadte udtræksemhætter, bygget ind i et overskab med... tør jeg sige det? krydderier bag lågen.

Den larmer ad helvede til, så jeg vil gerne flytte ventilatoren op på loftet. Dvs. fjerne den eksisterende og montere en tilsvarende kanalventilator i rørføringen, langt væk fra køkkenet.

Men jeg (og ikke mindst overkommandøren) vil rigtig gerne stadig kunne tænde OG justere hastigheden på ventilatoren fra emhættens 0-1-2-3-P skydekontakt.

Findes der en kanalventilator, der kan tilsluttes sådan en styring direkte?

Og hvis ikke, findes der så en standard-løsning til at 'oversætte' styringen?

På forhånd tak   

Laver alt selv - koste hvad det vil!
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det tror jeg desværre ikke findes. Kanalventilatorer som jeg kender kører altid med princippet som en lysdæmper, hvorimod din ventilator har flere viklinger som man skifter imellem.
Der kan være 3 løsninger
1. At styre kanal ventilator med den beregnede hastigheds enhed som placeres f.eks. lige under emhætte.
2. at købe et nyt sæt emhætte uden motor plus ventilator.
3. "lave alt selv koste hvad det vil" Altså pille motor ud af emhætte, sætte den i en støj isoleret kasse oppe på loftet og forlænge de ledninger derop. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Vi har en emhætte med extern motor der sidder på loftet, der er stadigvæk en del støj, men udelukkende vindstøj.
Jeg synes larmen er ca det samme som vores gamle emhætte med indbygget motor.

Så forvent ikke at alt støjen forsvinder, med en extern motor..

Vi prøver igen, i morgen --
Der er både noget med ophæng som ikke må være direkte i bygningsdele, isolering af kassen samt lyddæmper på røret ned imod køkken hvis det skal være helt godt. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for svar   

Mulighed 3 havde jeg egentlig ikke engang overvejet, men det er jo faktisk den billigste; en fugtbestandig boks med lidt æggebakkeskkum, og så forlænge ledningen. Det skal prøves!   

Jeg er ret overbevist om at støjen kan reduceres ret kraftigt, for det er bare en billig standard-emhætte. Man kan mærke vibrationerne helt ind i sjælen, når den kører på max.

Laver alt selv - koste hvad det vil!
Som vores der sidder på loftet, er der selvfølgelig ingen vibrationer, den står på nogle gummifødder, og der er et lille stykke slange både på indsugning og udblæsning, så evt. viberationer fra blæseren ikke forplanter sig.
Slanger og rør og selve blæseren er pakket ind i isolering, så oppe på loftet kan den faktisk næsten ikke høres.
Men som nævnt er der en del vindstøj, især på den højeste hastighed, på den laveste er støjen minimal.

Vi prøver igen, i morgen --
Vindstøjen fra vores bliver overdøvet af motoren   

Laver alt selv - koste hvad det vil!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis