Nyt fundament/sokkel ved garage

Har en garage med en endevæg bygget op i træ, uden sokkel, som derfor nu er ved at rådne væk. Jeg søger lidt inspiration til at lave en ny endevæg/gavl, hvor der skal være en ledhejseport. På billedet ses de to eksisterende facadevægge, hvor den stiplede linje skulle forestille der hvor jeg tænkte at lave et nytfundament/sokkel, for fx at bygge en ordentlig let ydervæg op. Men mangler lidt ideer til hvordan man kan løse det.
Kan man samle det gamle fundament/sokkel fra den højre facadevæg, med en ny, på en fornuftig måde? Evt. ved at bore nogle armeringsjern ind og samle de to fundamenter? Og kunne man evt. undgå at skulle lave nyt fundament, og stadig lave en tæt ydervæg i gavlen (det blå område på tegningen)? Der skal isoleres, men ikke opvarmes. Der skal støbes nyt betongulv på et tidspunkt også.
Hvad siger panelet?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan godt lave en let skillevæg. Hvis du afslutter nederst med f.eks. eternit plade eller hardy plank så undgår du råd sådan lige med det samme. Har du hardy plank hele vejen op så udelukker du helt råd. 
Lige ved siden af porten sætter du reglar lodret op. Den fæstnes i bunden i punkt fundament og øverst i tagkonstruktion.
En reglar bores fast på væggen i begge sider. I venstre side ( nederste tegning ) for at holde væggen, I højre side for at give porten noget at gå ind imod.
Du tegner porten som om den ligger på ydersiden. Det er ikke tilfældet. Ledhejse vippe og folde porte ligger på indersiden og portskinne / fredre fastgøres på væggen. Derfor er du nødsaget til at lave væg i begge sider. Væggen i den ene side kan være 10-15 cm afhængig af hvilken port du køber. Det er kun skydeporte der kører på ydersiden.
Vil du hellere støbe sokkel så denne også gå hen under porten. Du kan så bore f.eks. 6 huller ind i gammel sokkel i begge sider, bukke 3 stk armeringsjern som " hårnåle " til hver side og lime dem ind i huller. Den gamle sokkel vaskes godt for bedre vedhæftning. Men selv om du gør alt godt så er der stor risiko for at det alligevel giver sig lidt, og din mur revner. Lave du mur skal du ligeledes lave det i begge sider.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skal du samle fundamenter af beton, så er det helt korrekt at bore armeringsjern i det nuværende.
Bruger du et 6mm bor, kan du banke 6mm armeringsjern ind og droppe at fæstne dem med diverse klæber.

Det er en god ide at bore i forskellige vinkler, for at armeringsjernet ikke kan trækkes ud.

Obs for du ALDRIG ny beton til at hæfte på gammel. Det er alene armeringen, der gør arbejdet. 
.Jeg tænkte nu på 8 - 10 mm armeringsjern. Men korrekt hvis der er flere 6 mm så giver det det samme. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ja og når det nu skal være, kan det være en god ide med 8-10mm, og meget gerne i rustfrit A4.

 Problemet er at armeringsjern som ikke er fuldt cementeret, vil over 20-30 år ruste. Det kunne nemt ske ved samlingen.

Havde helt klart selv skaffet mig noget A4.
Ok, det med placering af porten er egentlig bare en tegnefejl, det er netop meningen den er trukket lidt tilbage. Jeg hælder nok mest til at forsøge mig med at støbe ny sokkel, men lader den lige hænge lidt endnu. Tak for input!
Jeg tænkte heller ikke så meget på tegningen men mere for at du skal huske at have en stykke mur / skelet i begge sider. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis