Røgalarm, gasalarm, kuliltealarm

Efter vi har købt hus, begynder jeg at tænke på vi skal have installeret røgalarmer.
Men det er lidt en jungle. Jeg er nok lidt nørd og kan godt lide funktioner, så har eks kigget lidt på:
 https://www.avxperten.dk/smart-home-roegalarm/nedis-smartlife-roegalarm-wifi-nedis.asp?gclid=Cj0KCQiAuP-OBhDqARIsAD4XHpdFQLN30TofoqkGjaGbx_h_i9ps4QUMVQ56fULC68-wjYbeyhlvVYIaArh1EALw_wcB

Den ligner ikke lort som de fleste andre, og så kan jeg gode lide funktionen med den informerer mig på telefonen, giver lidt tryghed når man ikke er hjemme. Men hvordan er batteri tiden? Kan jo godt frygte den bruger dem på ingen tid når der er wifi i.
Vi har gasfyr og vil derfor også have en gasalarm, og så kan jeg forstå vi også skal have en kulilte alarm?
Men hvorfor ligner de alle sammen noget fra 70’erne. Findes der virkelig ikke noget der designmæssigt ligner noget der er fra dette årti. Som sagt er det en jungle uanset hvilken alarm type man går efter. Men er vild med funktionen at den oplyser på telefonen når man ikke er hjemme. Hvilken vil i anbefale?
Vi har skiftet lyset til Eglo connect smart pære, og gør så absolut ingenting hvis man kan få noget der kan samarbejde med det system og som ikke kræver endnu en app.
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad vil du bruge en app på tlf fra røgalarmen til? Når først den går, er der åben ild og du kan ikke selv slu,kke, hvis du ikke er hjemme. Kulilte alarm er den vigtigste til gasfyr. Priserne skal holdes nede, så der ikke plads til div designs.
Man har jo mulighed for at ringe til naboen og få denne til at gå over til huset og se om der er røg... Og så kan man få fat i brandvæsenet inden hele hytten er forsvundet. Nogenlunde det samme som nogle alarm-selskaber tilbyder

Jeg ville ikke være nervøs for batterilevetid. Jeg har Netamo wifi røg alarmer. Så vidt jeg husker er batterilevetiden opgivet til 10 år. Det skal nok passe. De skal jo ikke stå og sende data hele tiden, men kun vågne engang imellem for at tjekke at forbindelsen stadig virker. Designmæssig er de dog ikke et hit.

Jeg ville nok bare købe de billigste, og så udskifte dem om et par år, når der kommer nogen på markedet, som kan tale Matter protokollen. Denne vil gøre det muligt at bruge enhederne på tværs af leverandører, og så kan man for alvor begynde at lave smarte ting, som f.eks. at tænde for lyset, når alarmen går, eller måske låse døren op.
Frisk skrev den 13-01-2022 21:23:17

Hvad vil du bruge en app på tlf fra røgalarmen til? Når først den går, er der åben ild og du kan ikke selv slu,kke, hvis du ikke er hjemme. Kulilte alarm er den vigtigste til gasfyr. Priserne skal holdes nede, så der ikke plads til div designs.

 Vi snakker blandt andet om at få hund. Og hvis røgalarmen går på et tidspunkt vi ikke er hjemme, så er det da meget rart at vide det så vi kan ringe 112 hurtigst muligt og evt få fat i en nabo der kan få hunden ud, blot et eksempel. 

jenshøj skrev den 13-01-2022 21:43:05

Man har jo mulighed for at ringe til naboen og få denne til at gå over til huset og se om der er røg... Og så kan man få fat i brandvæsenet inden hele hytten er forsvundet. Nogenlunde det samme som nogle alarm-selskaber tilbyder

Jeg ville ikke være nervøs for batterilevetid. Jeg har Netamo wifi røg alarmer. Så vidt jeg husker er batterilevetiden opgivet til 10 år. Det skal nok passe. De skal jo ikke stå og sende data hele tiden, men kun vågne engang imellem for at tjekke at forbindelsen stadig virker. Designmæssig er de dog ikke et hit.

Jeg ville nok bare købe de billigste, og så udskifte dem om et par år, når der kommer nogen på markedet, som kan tale Matter protokollen. Denne vil gøre det muligt at bruge enhederne på tværs af leverandører, og så kan man for alvor begynde at lave smarte ting, som f.eks. at tænde for lyset, når alarmen går, eller måske låse døren op.

 Det med lyset synes jeg også er ret smart. Det kan den fra Nedis blandt andet. Men kun lys fra dem selv, og vi bruger Eglo connect smart lys system, hvilket det ser ud til den ikke kan kommunikere med. Har også set på Netatmo, især efter jeg har deres vejrstations system som jeg er pænt glad for, men synes bare også de er pænt dyre i forhold til eks Nedis. Men savner lidt at vide batteri levetiden på den, vil ikke skulle gå og skifte batterier konstant. Og så savner jeg virkelig en gas og kuliltealarm der evt har samme design og funktion i forhold til wifi.

Annonce
Altså, hvis du ikke vil betale de lidt dyrere modeller tror jeg du skal droppe ønsket om god design. Hvad tror du en B&O røg e.l. alarm ville koste hvis den eksisterede?
Design på gas/kuldioxidalarmen var vi ikke så pivede med da vi havde det behov, den sidder jo ved fyret som ikke er fra Gucci.
Ang. batterier kan do jo ønske dig et sæt til alle enhederne hver jul. Nej, de er sikkert ikke flade, men better dage than sorry. Prisen er taler vi ikke om da den jo forsvinder i et dansk velfærdsforbrug.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
JohnLarsen skrev den 14-01-2022 07:46:06

Altså, hvis du ikke vil betale de lidt dyrere modeller tror jeg du skal droppe ønsket om god design. Hvad tror du en B&O røg e.l. alarm ville koste hvis den eksisterede?
Design på gas/kuldioxidalarmen var vi ikke så pivede med da vi havde det behov, den sidder jo ved fyret som ikke er fra Gucci.
Ang. batterier kan do jo ønske dig et sæt til alle enhederne hver jul. Nej, de er sikkert ikke flade, men better dage than sorry. Prisen er taler vi ikke om da den jo forsvinder i et dansk velfærdsforbrug.

 Når jeg taler om røgalarmer så mener jeg sagtens de kan fås “pæne” til en fornuftig pris.
eks denne:

https://www.billigvvs.dk/ensonordic-serieforbundet-roegalarm-2431342?gclid=Cj0KCQiAuP-OBhDqARIsAD4XHpdARxV0qNk3Z5d4ploG_X50qDmIU3ug2R1LxEaSG5bEh43MvzrMqlsaAubLEALw_wcB
Det er en stor klods der uden tvivl vil ligne noget der er løgn i de fleste hjem medmindre den kan skjules. Alternativt er der denne:
https://www.avxperten.dk/smart-home-roegalarm/nedis-smartlife-roegalarm-wifi-nedis.asp?gclid=Cj0KCQiAuP-OBhDqARIsAD4XHpfBD55Ukriw7tfgut9EHxLR4KMzh3CQ6qh6Xut6Thh9MHjPokInI18aArpVEALw_wcB
Som er en tand pænere uden at vælte budgettet fuldstændigt. Når jeg siger dyre så snakker jeg om røgalarmer til 1000,- eller derover.

Tror dog luge jeg fandt en gasalarm der ikke ligner lort:
https://infshop.dk/smart-home/18436-smart-wifi-gasalarm-med-farvedisplay-7314280116331.html?gclid=CjwKCAiA24SPBhB0EiwAjBgkhlFN9otRD_AZvAneK3Z0by1qEx3kSgCXlplZGLl6o-MU5UK7i5oDyxoCypYQAvD_BwE

I forhold til batterilevetiden så synes jeg egentlig det er ret væsentligt, de fleste oplyser desværre ikke om hvad deres batteri tid er, men nogle har jeg set være helt ned til 3 mdr. hvis den sluger et batteri så hurtigt så ved jeg også jeg ret hurtigt kan glemme at få den skiftet. 
jenshøj skrev den 13-01-2022 21:43:05

Man har jo mulighed for at ringe til naboen og få denne til at gå over til huset og se om der er røg... Og så kan man få fat i brandvæsenet inden hele hytten er forsvundet. Nogenlunde det samme som nogle alarm-selskaber tilbyder

Jeg ville ikke være nervøs for batterilevetid. Jeg har Netamo wifi røg alarmer. Så vidt jeg husker er batterilevetiden opgivet til 10 år. Det skal nok passe. De skal jo ikke stå og sende data hele tiden, men kun vågne engang imellem for at tjekke at forbindelsen stadig virker. Designmæssig er de dog ikke et hit.

Jeg ville nok bare købe de billigste, og så udskifte dem om et par år, når der kommer nogen på markedet, som kan tale Matter protokollen. Denne vil gøre det muligt at bruge enhederne på tværs af leverandører, og så kan man for alvor begynde at lave smarte ting, som f.eks. at tænde for lyset, når alarmen går, eller måske låse døren op.

 Havde slet ikke set at Netatmo også havde en kulilte alarm. Så det bliver nok det jeg går med, når jeg kan få det samlet fra et brand og med 10 års batteritid. Men nu skriver du wifi, har lige kigget lidt på både deres røgalarm og deres kulilte alarm og begge steder står at den er med Bluetooth 4.0 men intet om wifi, et af stederne fandt jeg sågar ud af at den kræver Apple tv gen 3 eller nyere for at kunne sende et signal til telefonen når man ikke er hjemme. Er dette korrekt? 

Vi bruger den viste Ensonordic røgalarm monteret diskret på hvidmalet gipsloft. Tænker det er ok.
Den viste gasalarm viser en del info på et display, men jeg synes det er grimt med sådan en skærm andre steder end ved fyret. Vi har displays nok rundt omkring 😝

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
JohnLarsen skrev den 14-01-2022 09:58:46

Vi bruger den viste Ensonordic røgalarm monteret diskret på hvidmalet gipsloft. Tænker det er ok.
Den viste gasalarm viser en del info på et display, men jeg synes det er grimt med sådan en skærm andre steder end ved fyret. Vi har displays nok rundt omkring 😝

 Heldigvis er der smag og behag, jeg er lidt nørdet på mange områder og kan godt lide den “teknologiske” tilgang til det. Men er også vild med det simple design fra Netatmo’s kulilte alarm. Men synes de enso alarm er rimelig svær at gøre diskret. Har selv haft nogen af dem før, og synes det er en mursten man hænger op, og hvis ikke de har lavet deres system om så synes jeg det er vildt med 3 stk aa batterier og 1 9 volt D batteri som den alligevel kunne sluge strømmen fra på ingen tid. Der kan jeg godt lide eks Netatmo med deres 10 års batteri levetid. 

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis