Kvittering fra byggemarked

Jeg var en tur i Bauhaus for at købe en enkelt vare. Som kvittering for køb fik jeg udleveret en bon på ikke mindre end 51 cm.
Er jeg den eneste, som synes det er vanvittigt irriterende? Ikke alene er den helt umulig at opbevare i pung og senere hjemme, det virker også som et helt tåbeligt resursespild at lave så lang en bon.
Sådan bare for sjov: Reel information om købssted, dato, vare og pris pris udgør under 10 cm. Ca. 13 cm er tomme linjer. 12 cm er reklamer og qr-koder, som man skal scanne for at anmelde køb og tilmelde sig nyhedsbrev. Er der virkelig så mange, der benytter sig af de koder, at alle kunder skal generes med dem.

Det resterende er hovedsageligt kreditkortskvitteringen, som man får alle steder man handler. Denne er alle steder helt vanvittig. Den indeholder tekniske informationer så som Term, Kc1, Atc, Aed, Psam, Arc, Status, Aut kode og Ref. Alt sammen oplysninger jeg som forbruger har absolut intet at bruge til. Umiddelbart er det eneste, jeg måske kunne bruge, en enkelt linje på kvitteringen med oplysning om "Beløbet er betalt med kreditkort med slutcifre xxxx". Resten er fuldstændigt inderligt ubrugelig information. Hvis kreditkorttransaktionen fejler, ja, så kan jeg se formålet med at udskrive alle de mystiske numre til brug ved fejlfinding, men til transaktioner, som gik i gennem? Er det bydende nødvendigt at give informationerne, så kunne tallene i øvrigt stå på 2 linjer i stedet for de 8 man bruger på det nu. Det ville spare alle for 15mm bon ved hvert køb de foretager!

Nå, jeg bliver vel nødt til at bruge qr-koderne på kvitteringen fra Bauhaus til at give dem en negativ anmeldelse for at udskrive mig så lang en bon, så helt ubrugelige er koderne måske ikke...
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Med 2,2 mio årlige korttransaktioner i Danmark og kortkvitteringer for måske 1/4 af disse, så ville 15 mm sparet bon samlet løbe op i over 8 km årligt. Kunne man spare kortkvittering helt væk, så ville man spare i omegnen af 80 km papirstrimmel. Nok egenligt mindre end jeg umiddelbart havde forventet, men stadig et unødigt brug af ressourcer.
Min kritik er ikke rette mod Bauhaus specifikt, da mange andre virksomheder gør tilsvarende. Det var mere et generelt humoristisk opstød. Nu var det bare lige dem jeg fik ½ meter papir af i går, som jeg omgående fik krøllet helt sammen for at have plads til det.
Mit spørgsmål her i "Over hækken" var egenligt mere, om jeg er den eneste, som synes det er irriterende med så lange kvitteringer uden reelt indhold.
Enig i at der på den konto bliver flyttet meget papir fra kassen og til skraldespanden på kort tid 😉 men er dig mange supermarkeder der er begyndt kun og udskrive kvittering hvis du vil have en - det er en start 👍🏻
Jeg er helt enig.
Heldigvis er de fleste supermarkeder jo begyndt at spørge om man ønsker kvittering, og dermed kan man spare de 51cm😀
Det næste lune være at man tog tankstationernes fremragende eksempel, kombinerede det med IKEAs og brugte betalingskortet som medlemskort og tilbød at sende elektroniske kvitteringer..

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Annonce
Prøv at veje bonnen og sammenlign med vægten af en af de tryksager, der uddeles hver uge. Jeg tror du vil konstatere. at det er uden betydning om bonnen er lang eller kort, når man ser på mængden af papir, der havner i affaldet.
Selvfølgelig skal man have en kvittering i supermarket osv , jeg har tjent mange penge på at kontrolere bonen , engang var 5 bananer blevet til 50 , takket være bonen fik jeg 90 kr retur , angående store boner så fik man hos harald nyborg førhen en A 4 udskrift som kvittering og det var papirspild .

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
der er nok mere end en bagtanke med den måde de laver dem på i dag
en ting er at de sikkert spare noget i deres eget regnskab
en anden ting de har som en ikke væsentlig bagtanke er at mange får kvitteringen smidt væk , , og hvis den ikke opbevares helt rigtigt , vil tryksværten blive tværet ud , og dermed har du mistet dit garantibevis
Bauhaus er tilmeldt storebox. Hvis du tilmelder sine betalingskort kommer alle kvitteringer elektronisk.
Jeg får også kvitteringen elektronisk, og det er sådan set fint nok. Den elektronisk kvittering indeholder kun information om købssted, dato, vare og pris samt hvilket betalingskort, der er anvendt. Der er ikke qr-koder og andet marketingsgøgl. Der er ikke 8 linjer information med alle mulige mystiske numre i forbindelse med min korttransaktion, som jeg aldrig skal bruge. Så hvorfor skal den fysiske bon indeholde det?
Uagtet at jeg får kvitteringen elektronisk, så får jeg i øvrigt stadig udleveret ½ meter papir i butikken.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis